Mια αφορμή για αναζητήσεις στα μονοπάτια της φιλολογίας για "ανήσυχους" συναδέλφους και κυρίως για προβληματισμένους μαθητές. Και αληθινοί μαθητές είναι εκείνοι που θα κατορθώσουν να φτάσουν και να ξεπεράσουν τους δασκάλους τους...
Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2013
Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου 2013
ΠΟΛΥΧΩΡΟΣ ΤΕΧΝΗΣ "ΜΥΛΟΣ" 3 εκθέσεις με 1 εισιτήριο
Υπό την Αιγίδα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας παρουσιάζεται στην Θεσσαλονίκη και στον Πολυχώρο Τέχνης και Πολιτισμού Μύλος, ένα μοναδικό πολιτιστικό γεγονός , τρεις Εκθέσεις χωρίς προηγούμενο με συντελεστές σύγχρονους Έλληνες δημιουργούς.
Οι Εκθέσεις είναι προτεινόμενες από το Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού και αναρτημένες στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων. (www.e-yliko.gr)
1. «ΟΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΕΣ ΕΦΕΥΡΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ»
2. «ΑΠΟ ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΕΩΣ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821»
3. «ΜΙΚΡΟΝΑΥΠΗΓΙΚΗ ΑΠΟ ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΕΩΣ ΤΗΝ ΝΕΟΤΕΡΗ ΕΛΛΑΔΑ»
«ΟΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΕΣ ΕΦΕΥΡΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ»
Η αξεπέραστη προσφορά των αρχαίων Ελλήνων στους τομείς της Φιλοσοφίας και των Καλών Τεχνών είναι πασίγνωστη και δεν αμφισβητείται από κανένα. Το ίδιο γνωστή είναι και η προσφορά τους στο χώρο των αρχαίων Επιστημών. Όμως η Τεχνολογία των αρχαίων Ελλήνων είναι σχετικά άγνωστη όπως και οι απίστευτες επιδόσεις τους στον τομέα αυτό.
Η έκθεση ξαναζωντανεύει 50 εξαιρετικές εφευρέσεις του αρχαιοελληνικού τεχνολογικού θαύματος (από το «ρομπότ - υπηρέτρια» του Φίλωνος μέχρι τον «κινηματογράφο» του Ήρωνος και από το υδραυλικό ωρολόγιο του Αρχιμήδη μέχρι τον «αναλογικό υπολογιστή» των Αντικυθήρων) που καλύπτουν την περίοδο από το 2000 π.Χ. μέχρι το τέλος του αρχαίου ελληνικού κόσμου.
Στόχος της είναι να αποδείξει ότι η αρχαία ελληνική τεχνολογία λίγο πριν το τέλος του αρχαίου ελληνικού κόσμου ήταν εξαιρετικά όμοια με τις απαρχές της σύγχρονης τεχνολογίας μας, να τονίσει ότι η εξέλιξη της σημερινής μας τεχνολογίας θα ήταν αμφίβολη χωρίς την ανέξοδη «επανάκτηση» από το δυτικό πολιτισμό (μετά από χίλια χρόνια ωρίμανσης) της αξιοθαύμαστης «ξεχασμένης» αρχαιοελληνικής τεχνολογίας και να υποδείξει πόσα περισσότερα (από όσα νομίζουμε) χρωστά ο σύγχρονος Δυτικός Τεχνολογικός Πολιτισμός στους Έλληνες.
Πρόκειται για την εγκυρότερη έκθεση του είδους της παγκοσμίως (καθότι στηρίζεται αποκλειστικά στην ενδελεχή μελέτη της αρχαιοελληνικής, λατινικής και αραβικής γραμματείας, των αγγειογραφικών πληροφοριών και των ελαχίστων σχετικών αρχαιολογικών ευρημάτων.
«ΑΠΟ ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΕΩΣ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821»
Καθώς η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία παρακμάζει, ο Κωνσταντίνος ο Μέγας σε μια προσπάθεια ανασυγκρότησης του κράτους μεταφέρει τη ρωμαϊκή πρωτεύουσα στις όχθες του Βοσπόρου ιδρύοντας την Κωνσταντινούπολη και την Βυζαντινή Αυτοκρατορία. 11 αιώνες λαμπρής ιστορίας μέχρι την άλωση από τους Οθωμανούς. Η βυζαντινή αυτοκρατορία συνεχίζεται όμως για μικρή περίοδο στην Βυζαντινή πολιτεία του Μυστρά. Μετά την ολοκληρωτική παράδοση της Ελλάδος στου Οθωμανούς, οι Έλληνες για 400 περίπου χρόνια δουλεύουν την ιδέα της απελευθέρωσης μέχρι τη στιγμή της έκρηξης.
Η έκθεση διαρθρώνεται γύρω από άξονες, που αλληλοσυμπληρώνονται με σκοπό να παρουσιάσουν μία συνολική εικόνα της Βυζαντινής Εποχής αλλά και αργότερα μέχρι την Επανάσταση του 1821. Οι ενότητες αυτές συμπεριλαμβάνουν έργα από την Εκκλησιαστική Τέχνη, Βυζαντινές Εικόνες, Έργα Ζωγραφικής, Στέμματα, Υπερμεγέθη Τρισδιάστατα Ομοιώματα ιστορικών προσώπων της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, Μακέτες, Έκθεση Φωτογραφίας, Αγιά Σοφία, Σκεύη, Κεραμικά και Κοσμήματα, Ενδυμασίες – Φορεσιές, Όπλα – Σπαθιά κ.λ.π..
«ΜΙΚΡΟΝΑΥΠΗΓΙΚΗ ΑΠΟ ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΕΩΣ ΤΗΝ ΝΕΟΤΕΡΗ ΕΛΛΑΔΑ»
25 Καράβια Μικροναυπηγικής. Η σχέση του Ελληνικού λαού με τη θάλασσα δεν χάθηκε ουδέποτε στο πέρασμα του χρόνου και αυτό δεν είναι καθόλου τυχαίο. Από την αρχαιότητα μέχρι τις μέρες μας οι Έλληνες ανέπτυξαν την ναυσιπλοΐα, κυριάρχησαν στο εμπόριο και διέδωσαν στα πέρατα της γης τον Ελληνικό πολιτισμό.
Κατά την περίοδο της Βυζαντινής αυτοκρατορίας τις θάλασσες οργώνουν ασταμάτητα εμπορικά, αλιευτικά και πολεμικά πλοία. Υπάρχει μια διαρκής και αναπόφευκτη επιρροή ποικιλόμορφων πολιτισμικών στοιχείων αλλά και ταυτοχρόνως μέριμνα για την εξασφάλιση της βυζαντινής κυριαρχίας.
Με την παρακμή της Βυζαντινή αυτοκρατορίας και την άλωση της Πόλης από τους Οθωμανούς, οι Έλληνες στην προσπάθεια τους να απαλλαχθούν από τα δεσμά της σκλαβιάς καταφέρουν να ναυπηγήσουν πλοία σε ναυπηγεία του εξωτερικού προκειμένου να πετύχουν το σκοπό τους.
Κατά τους νεώτερους χρόνους η ελληνική ναυτιλία εξελίσσεται όλο και περισσότερο, χρησιμοποιώντας τις νέες τεχνολογίες προκειμένου να τη διατηρήσουν στην κορυφή της ναυτιλίας ανά τον κόσμο αλλά να δείξουν την ισχύ της κατά τη διάρκεια των πολέμων που έλαβαν χώρα κατά τον 19ο αλλά και 20ο αιώνα.
Οι Εκθέσεις απευθύνονται σε κοινό κάθε ηλικίας, όπως οικογένειες, εκπαιδευτικούς, μαθητές-φοιτητές, επιστήμονες, επαγγελματίες και φιλότεχνους.
Ο χώρος Τέχνης και Πολιτισμού Μύλος προσφέρει:
1. Ξεναγούς
2. Χώρους που πληρούν κανόνες υγιεινής &ασφάλειας.
3. Προσωπικό ασφαλείας
4. Προσβασιμότητα σε ΑΜΕΑ .
5. Parking για σχολικά λεωφορεία & ΙΧ αυτοκίνητα.
6. Σύστημα φύλαξης και πυρασφάλειας
Το Ωράριο Λειτουργίας έχει ως εξής:
Από 18 Ιανουαρίου 2014
Δευτέρα έως Παρασκευή: 9.00π.μ – 14.00μ.μ για σχολεία
Σαββάτο - Κυριακή 10.30π.μ - 20.00μ.μ για το κοινό
Η συμμετοχή των μαθητών για τις τρεις Εκθέσεις μαζί με την ξενάγηση ανέρχεται στα 5 ευρώ
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΚΑΙ ΡΑΝΤΕΒΟΥ:
Με την κυρία
Σοφία Τουράκου
ΤΗΛΕΦΩΝΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ : 2315 151049 Μ.: 6987106197 - 6936445533
E-MAIL: ektheseis.mylos@gmail.com
Παρακαλούμε θερμά για την ενημέρωση όλων των δασκάλων και καθηγητών του σχολείου σας.
Παραμένουμε στη διάθεση σας για οποιαδήποτε πληροφορία ή διευκρίνιση .
Κυριακή 15 Δεκεμβρίου 2013
Ο ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ α' μέρος
Ο ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ
Η διάσπαση
του κράτους του Μ.Αλεξάνδρου
ü Μετά το θάνατο του
Αλεξάνδρου: αναγνώριση συμβασιλείας = Φίλιππος Αρριδαίος - Αλέξανδρος Δ'.
ü Εξεγέρσεις: Αθηναίοι - Αιτωλοί εναντίον Μακεδόνων, ήττα στο Λαμιακό πόλεμο,
διάλυση του αντιμακεδονικού μετώπου.
Επικράτηση Μακεδόνων - Συνέπειες
1) Αθηναίοι: έπρεπε
να αντικαταστήσουν το δημοκρατικό πολίτευμα με ολιγαρχικό, να πληρώσουν
αποζημίωση χρηματική και να δεχτούν μακεδονική φρουρά στη Μουνιχία, ένα από τα
λιμάνια του Πειραιά.
2) Ο Υπερείδης
δολοφονήθηκε και ο Δημοσθένης αυτοκτόνησε.
3) Πόλεις της Πελ/σου
υποχρεώθηκαν να δεχτούν μακεδονικές φρουρές.
ü
Ανατολικές
επαρχίεςàεξεγέρσεις γηγενών πληθυσμών και Ελλήνων:
καταστέλλονται από τον Πείθωνα, το
διοικητή της Μηδίας, ο οποίος
αυτοανακηρύσσεται διοικητής των Άνω
σατραπειών
ü Φιλοδοξίες στρατηγών και απουσία ισχυρής
κεντρικής εξουσίας
ü àσυγκρούσεις
20 χρόνωνàδολοφονίες νόμιμων διαδόχων και πρώτη κατανομή της εξουσίας
ü Αντίπατρος: Επιμελητής αυτοκράτορας.
ü Αντίγονος:
αυτοανακηρύχθηκε αυτοκράτορας και παραχώρησε τον ίδιο τίτλο στο γιο του Δημήτριο τον Πολιορκητή.
ü Μάχη στην Ιψό της Φρυγίας 301 π.Χ: ο Αντίγονος ηττήθηκε και σκοτώθηκε και ο
Δημήτριος διαφεύγει τη σύλληψη και αργότερα γίνεται βασιλιάς της Μακεδονίας
ü αποτέλεσμα: διαμελισμός της αυτοκρατορίας σε 4 βασίλεια
ü 1) της Αιγύπτου με
τον Πτολεμαίο, 2) της Συρίας με το Σέλευκο, 3) της Μακεδονίας με τον Κάσσανδρο,
4) της Θράκης με το Λυσίμαχο.
Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου 2013
"Δωράκι" για το Α3
Λαμβάνοντας υπόψη σας το ντοκιμαντέρ για το Μ. Αλέξανδρο που παρακολουθήσατε στο μάθημα, να απαντήσετε στις ακόλουθες ερωτήσεις:
1)Ποιά στοιχεία τεκμηριώνουν την ελληνική καταγωγή του Μ. Αλεξάνδρου;
2)Ποιός ήταν ο δάσκαλός του και τα αγαπημένα του αναγνώσματα και συγγραφείς;
3)Ο Αλέξανδρος, όταν ξεκινάει την εκστρατεία στην Ασία δε διαθέτει στόλο.Πώς αντιμετωπίζει την υπεροχή του Περσικού στόλου;
4)Ποιες θεωρίες έχουν διατυπωθεί σχετικά με τον τόπο της ταφής του;
5)Πως προέκυψε η φήμη ότι ο Αλέξανδρος είναι παιδί του Δία, όταν επισκέφτηκε τη Σίβα;
Να απαντήσετε σύντομα και περιεκτικά. Περιμένω δουλειά από όλους !!!
1)Ποιά στοιχεία τεκμηριώνουν την ελληνική καταγωγή του Μ. Αλεξάνδρου;
2)Ποιός ήταν ο δάσκαλός του και τα αγαπημένα του αναγνώσματα και συγγραφείς;
3)Ο Αλέξανδρος, όταν ξεκινάει την εκστρατεία στην Ασία δε διαθέτει στόλο.Πώς αντιμετωπίζει την υπεροχή του Περσικού στόλου;
4)Ποιες θεωρίες έχουν διατυπωθεί σχετικά με τον τόπο της ταφής του;
5)Πως προέκυψε η φήμη ότι ο Αλέξανδρος είναι παιδί του Δία, όταν επισκέφτηκε τη Σίβα;
Να απαντήσετε σύντομα και περιεκτικά. Περιμένω δουλειά από όλους !!!
Κυριακή 8 Δεκεμβρίου 2013
Ο ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
Mια εξαιρετική δουλειά από τη σειρά του ΣΚΑΪ "Οι μεγάλοι Έλληνες" για την προσωπικότητα του μεγάλου στρατηλάτη, Αλέξανδρου.Μια ευκαιρία για την αξιοποίηση οπτικοακουστικών μέσων για μια καλή επανάληψη...
Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2013
Η ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΠΟΧΗ το έργο του Αλέξανδρου- ο πολιτισμός
ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ
Στρατιωτικός
τομέας
ü Διορατικός στρατηγός με μεγαλοφυή
σκέψηàκατακτήσεις και σχεδιασμός για την
αντιμετώπιση του αντιπάλου
Πολιτικός τομέας
ü Ανάμειξη ελληνικού με ασιατικό κόσμο
ü Αποδεκτές τοπικές συνήθειες,
παραδόσεις και διαφορετικός τρόπος
άσκησης της εξουσίας
ü Διατήρηση θεσμού των σατραπειώνàνέα διοικητική παράδοση
Οικονομικός τομέας
ü Νομισματική οικονομία, ενιαίο
νομισματικό σύστημα
ü Εγκατάλειψη της ιδέας του θησαυροφυλακίου
ü Ίδρυση φορολογικής περιφέρειας
ü Οι θησαυροί γίνονταν χρυσά νομίσματα
Πολιτιστικός τομέας
ü Διάδοση ελληνικής γλώσσας και πολιτισμού
ü Υιοθέτηση πολιτιστικών στοιχείων από
τους λαούς της Ανατολής
ü Χαρακτηρισμός της εκστρατείας ως ένοπλης εξερεύνησης
Συμπέρασμα
·
M.Aλέξανδροςà ζωντανός στη μνήμη των λαών, θρύλος μυθικού ήρωα
·
το
έργο τουà τομή για τη διαφορετική πορεία των
λαών της Ανατολής και της Μεσογείου
Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΚΛΑΣΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ
Μέτρο της
πολιτιστικής ανάπτυξης όχι μόνο τα επιτεύγματα αλλά και η καθημερινή ζωή
·
αντίληψη
για εργασία
·
τρόπος
διασκέδασης
·
κοινωνικός
χαρακτήρας τελετών
ΑΘΗΝΑ: το
πολιτιστικό και πνευματικό κέντρο του 5ου αιώνα π.Χ
ΦιλοσοφίαàΣωκράτης, Πλάτων, Αριστοτέλης
ΙστοριογραφίαàΘουκυδίδης, Ξενοφώντας
ΠοίησηàΑισχύλος, Σοφοκλής, Ευριπίδης,
Αριστοφάνης
ΡητορικήàΛυσίας, Ισοκράτης, Δημοσθένης
Επιστήμεςàαστρονομία, μαθηματικά:Mέτων ο Αθηναίος
χωροταξία, αρχιτεκτονική:
Ιππόδαμος ο Μιλήσιος
ιατρική: Ιπποκράτης ο Κώος :
αφετηρία των ιατρικών ερευνών το ανθρώπινο σώμα
Κυριακή 1 Δεκεμβρίου 2013
ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Β' η άνοδος της Μακεδονίας
Η ΚΡΙΣΗ ΤΗΣ
ΠΟΛΗΣ-ΚΡΑΤΟΥΣ
-προβλήματα οικονομικά και κοινωνικά-συγκρούσεις που υποκινούνται και από τους Πέρσεςàδιάσπαση των ελληνικών δυνάμεων
-δημιουργία αντισπαρτιατικού συνασπισμού από Θήβα, Κόρινθο, Άργος και ΑθήναàΒοιωτικός ή Κορινθιακός πόλεμος (395-386 π.Χ)
Ο πόλεμος
τελειώνει με την Ανταλκίδειο ή Βασίλειο ειρήνη
Όροι
1. παράδοση των ελληνικών πόλεων της Μ.Ασίας και της
Κύπρου στους Πέρσες
2. αυτονομία
ελληνικών πόλεων, με εξαίρεση Ίμβρο, Λήμνο, Σκύρο που κατέχουν οι Αθηναίοι
3.
τοποτηρητές της
ειρήνης οι Σπαρτιάτες, όργανα της περσικής πολιτικής
Μάχη στα Λεύκτρα 371π.Χ-άνοδος των Θηβαίων
Μάχη στη Μαντίνεια 362π.Χ-πτήση των Θηβαίων
Συμπτώματα παρακμής των ελληνικών πόλεων
ü πόλεμοι μεταξύ των ελληνικών πόλεων
ü παρεμβατικός ρόλος των Περσών
·
Πολιτική έκφραση,
εκπρόσωπος ο ρήτορας Ισοκράτης
·
Ένωση όλων των
Ελλήνων υπό έναν ισχυρό μονάρχη που θα τους οδηγούσε σε νικηφόρο αποτέλεσμα
εναντίον των Περσών
·
Αποδέσμευση από
τοπικιστικό πνεύμα
·
Αντίπαλος αυτής
της ιδέας ο Δημοσθένης
2πλος ο
στόχος του
-Ισχυροποίηση Μακεδονίας ΠΩΣ;
1.
Αντιμετώπιση
επιδρομών Ιλλυριών και Παιόνων
2.
Οργάνωση ισχυρού
στρατού-μακεδονική φάλαγγα
3.
Ισχυρή οικονομία-
αξιοποίηση ορυχείων χρυσού σε Παγγαίο, κοπή νομίσματος
4.
Επεκτατική
εξωτερική πολιτική-νέα γη, ένωση των Ελλήνων υπό την αρχηγία του
-Επέκταση της εξουσίας του
1.
Κατάληψη
Χαλκιδικής
2.
Κατάληψη
ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης
3.
Επέμβαση σε
Θεσσαλία και νότια Ελλάδα
4.
Χαιρώνεια 338π.Χ
– νικηφόρα αντιμετώπιση του συνασπισμού
Αθηναίων-Θηβαίων και επιβολή του ως αδιαφιλονίκητου ηγέτη
Όλοι εκτός από Σπαρτιάτες – κοινή συμφωνία σε:
Ø Απαγόρευση συγκρούσεων των ελληνικών πόλεων και βίαιης
μεταβολής του καθεστώτος τους
Ø Προστασία ελεύθερης ναυσιπλοΐας και καταδίκη της
πειρατείας
Ø Ίδρυση πανελλήνιας συμμαχίας με ισόβιο αρχηγό το
Φίλιππο
Επανάληψη του συνεδρίου την επόμενη χρονιά μετά τη
δολοφονία του Φιλίππου-έκφραση πίστης στον Αλέξανδρο
Τετάρτη 27 Νοεμβρίου 2013
O Περικλής με τα μάτια του Θουκυδίδη
2.65.5] Γιατί όσον καιρό κυβερνούσε αυτός στην πολιτεία και
ήταν ειρήνη, την οδηγούσε με μετριοπάθεια και τη διαφέντευε με ασφάλεια· και
δυνάμωσε η πολιτεία με την αρχηγία του περισσότερο παρά ποτέ· κι όταν πάλι ήρθε
ο πόλεμος, φάνηκε ξεκάθαρα πως αυτός είχε προβλέψει καλύτερα την αντοχή της.
[2.65.6] Κ' έζησε ο Περικλής δυόμισυ χρόνια ακόμα, (από τότε που άρχισε ο
πόλεμος). Κι όταν πέθανε, κατάλαβαν ακόμα καλύτερα πόσο γνωστικά είχε προβλέψει
την εξέλιξη του πολέμου.
[2.65.7] Τους έλεγε δηλαδή συχνά πως αν έμεναν
σταθεροί και δεν έβγαιναν να δώσουνε μάχη και φρόντιζαν το ναυτικό τους, κι αν
δε ζητούσαν να ξαπλώσουν ακόμα περισσότερο την ηγεμονία τους κατά το διάστημα
του πολέμου, και δεν έριχναν σε κίντυνο την ίδια την πολιτεία, θα βγαίνανε
νικητές· αυτοί όμως έκαναν σε όλα ακριβώς το αντίθετο, και κυνηγώντας άλλες
επιτυχίες που φαίνονταν άσχετες με τον πόλεμο, από προσωπικές φιλοδοξίες και
γι' ατομικά κέρδη, ακολούθησαν ολέθρια πολιτική και για τους εαυτούς τους και
για τους συμμάχους· γιατί κι αν τα πετύχαιναν όσα επιδίωκαν, θ' αποχτούσαν
βέβαια μερικοί τιμές και ωφέλη, αν όμως έχαναν, θα πάθαινε μεγάλη ζημιά η
δύναμη της πολιτείας όλη μαζί σχετικά με τον πόλεμο. [2.65.8] Η αιτία ήταν πως
εκείνος, επειδή είχε μεγάλη επιρροή από το αξίωμά του και την ισχυρή του
διάνοια, και ήταν φως φανερό σε όλους πως δεν μπορούσε να διαφθαρεί με χρήματα,
συγκρατούσε το πλήθος χωρίς να τους αφαιρέσει την ελευθερία τους, και δεν άφηνε
να τον παρασύρουν αυτοί, παρά τους οδηγούσε ο ίδιος, επειδή δεν κέρδιζε τη
δύναμή του με άπρεπα μέσα και με ρητορεία που κολάκευε τις ορμές τους, αλλά
μπορούσε, από την μεγάλη εκτίμηση που του είχαν να τους εναντιωθεί και να
προκαλέσει και την οργή τους ακόμα. [2.65.9] Όταν λοιπόν καταλάβαινε πως
παραγίνονταν τολμηροί από ανίερη περηφάνεια ενώ η περίσταση δεν ήταν κατάλληλη,
τους χτυπούσε με τα λόγια και τους έκανε να φοβούνται, κι όποτε πάλι τους
έβλεπε παραφοβισμένους χωρίς λόγο, τους ξανάδινε το θάρρος τους. Έτσι, στον
καιρό του ονομαζόταν το πολίτευμα δημοκρατία, στ' αλήθεια όμως εξουσίαζε ο ανώτερος
άντρας απ' όλους.
μετάφραση:Ι. Λαμπρίδη
Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 2013
"ΤΟ ΚΥΜΑ" στη μονή Λαζαριστών
Mια αξιόλογη παράσταση από τη νεανική σκηνή του ΚΘΒΕ για το φασισμό και την εξάπλωσή του στη Μονή Λαζαριστών στη Θεσσαλονίκη. Δείτε περισσότερα...
Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2013
Οι περσικοί πόλεμοι με... μια ματιά
ΠΕΡΣΕΣ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΥΟ ΚΟΣΜΟΙ ΣΥΓΚΡΟΥΟΝΤΑΙ
Τι ονομάζουμε «Περσικούς πολέμους»;
Με την ονομασία αυτή έχουν μείνει γνωστές οι
πολεμικές συγκρούσεις μεταξύ Ελλήνων και Περσών που έλαβαν χώρα στις αρχές του
5ου αιώνα π.Χ., όταν η περσική αυτοκρατορία προσπάθησε να επεκταθεί προς τη
Δύση απειλώντας την ανεξαρτησία των ελληνικών κρατών. Οι σημαντικότερες
συγκρόύσεις είναι:
- 490 π.Χ. η μάχη του Μαραθώνα.
- 480 π.Χ. η μάχη στις Θερμοπύλες.
- 480 π.Χ. η ναυμαχία στη
Σαλαμίνα.
- 479 π.Χ. η μάχη στην Πλάταια
Για τους Περσικούς πολέμους έγραψε ο μεγάλος
Έλληνας ιστορικός Ηρόδοτος.
3.
Ποια ήταν η κύρια αιτία των Περσικών πολέμων;
Η επεκτατική πολιτική των Περσών, επεδίωκαν να
κατακτούν διαρκώς εδάφη και να υποτάσσουν νέους πληθυσμούς ώστε να
δημιουργήσουν κοσμοκρατορία. Αφου κατέλαβαν ένα μεγάλο μέρος της Ασίας θέλησαν
να επεκταθούν προς τη Δύση και η Ελλάδα βρισκόταν στην αρχή του κατακτητικού
της δρόμου.
Ποια
υπήρξε η αφορμή για την επίθεση των Περσών εναντίον της Ελλάδας.
Οι Πέρσες ισχυρίστηκαν ότι ήθελαν να τιμωρήσουν
την Αθήνα και την Ερέτρια επειδή πρόσφεραν βοήθεια στους Ιωνες όταν
επαναστάτησαν εναντίον των Περσών.
Οι Ίωνες ήταν Έλληνες της Μικράς Ασίας που δημιούργησαν
λαμπρό πολιτισμό και ανέπτυξαν εμπορικές σχέσεις με τη Μεσόγειο και τον Εύξεινο
Πόντο όπου ίδρυσαν αποικίες. Υποτάχτηκαν όμως αρχικά από τους Λυδούς και
κατόπιν από τους Πέρσες. Το 499 π.Χ οι Ίωνες επαναστάτησαν εναντίον των
Περσών. Οι λόγοι ήταν: α) η στέρηση της ελευθερίας τους β)
ο σημαντικός περιορισμός του εμπορίου τους, ιδίως από τη στιγμή που οι Πέρσες
απέκτησαν τον έλεγχο του Ελλήσποντου. γ) η βαριά φορολογία. Η Ιωνική
επανάσταση απέτυχε επειδή: α) δεν οργανώθηκαν σωστά β)η βοήθεια από την Ελλάδα
ήταν πολύ μικρή 20 πλοία από την Αθήνα και 5 από την Ερέτρια.
Τι γνωρίζετε για την εκστρατεία του Μαρδόνιου (492 π.Χ.);
Ο Μαρδόνιος γαμπρός του Βασιλιά Δαρείου τέθηκε
επικεφαλής μιας μεγάλης εκστρατείας . το 492 π.χ. ο στρατός πέρασε τον
Ελλήσποντο και κατευθύνθηκε στη Μακεδονία. Δεν ολοκληρώθηκε, γιατί ο περσικός
στόλος καταστράφηκε από φοβερή τρικυμία ενώ έπλεε κοντά στο ακρωτήρι του Άθωνα.
Αλλά ο στόχος της, που πιθανότατα ήταν η σταθεροποίηση της περσικής κυριαρχίας
στη Θράκη και στη Μακεδονία, επιτεύχθηκε.
Πότε: 490 π. Χ.
Δυνάμεις: 10 000 Αθηναίοι και 1000 Πλαταιείς
εναντίον ισχυρών περσικών δυνάμεων. (θρησκευτικοί λόγοι εμπόδιζαν τους
Σπαρτιάτες να πολεμήσουν)
Αρχηγοί: Αθηναίος στρατηγός Μιλτιάδης VS
Πέρσες Δάτης και Αρταφέρνης.
Αποτέλεσμα: Νίκησαν οι Έλληνες. Οι Αθηναίοι για
να αποφύγουν τα βέλη του εχθρού όρμησαν τρέχοντας στο κατηφορικό έδαφος. Οι
Πέρσες κυκλώθηκαν και υποχώρησαν πανικόβλητοι στα καράβια.
Σημασία: η νίκη αυτή απέδειξε την ανωτερότητα
των όπλων και της πολεμικής τακτικής των Ελλήνων, αναπτέρωσε το ηθικό τους και διέλυσε
την εντύπωση ότι οι Πέρσες ήταν ανίκητοι.
Ήταν, ίσως, η μεγαλύτερη στρατιωτική δύναμη που
είχε συγκεντρωθεί ως εκείνη την εποχή. Ξεκίνησε από τις Σάρδεις, πέρασε τον
Ελλήσποντο, τη Μακεδονία και τη Θράκη, και προχώρησε προς τη νότια Ελλάδα χωρίς
δυσκολία. Οι Έλληνες είχαν αποφασίσει το 481 π. Χ. σε συνέδριο στον Ισθμό
της Κορίνθου να αμυνθούν ενωμένοι σε περίπτωση εισβολής.
Πότε: 480 π.Χ.
Δυνάμεις: 7000 Έλληνες VS χιλιάδες
Πέρσες.
Αρχηγοί: Σπαρτιάτης βασιλιάς Λεωνίδας VS
Πέρσης βασιλιάς Ξέρξης.
Γιατί στις Θερμοπύλες: ήταν
πιο ασφαλής τόπος (στενός) για να κάνουν στρατηγική οι Σπαρτιάτες και να
περικυκλώσουν τους Πέρσες.
Περιγραφή σύγκρουσης: Πριν
την σύγκρουση ο Ξέρξης ζήτησε από το Λεωνίδα να παραδώσει τα όπλα. Η απάντηση
του Λεωνίδα ήταν «μολών λαβέ» (=έλα να τα πάρεις)
- α’ φάση:
Οι προσπάθειες των Περσών αποτυγχάνουν με βαριές απώλειες για τους
Πέρσες.
- β΄φάση: Ο Εφιάλτης,
κάτοικος της περιοχής, οδηγεί τους Πέρσες από ένα μυστικό μονοπάτι στα
νώτα των Ελλήνων à προδοσία. Ο Λεωνίδας διατάζει τους υπόλοιπους Έλληνες
να αποχωρήσουν. 700 Θεσπιείς και 300 Σπαρτιάτες με επικεφαλής τον Λεωνίδα
παραμένουν και πέφτουν μαχόμενοι.
Αποτέλεσμα και σημασία: οι
Έλληνες έχασαν εξαιτίας της προδοσίας του Εφιάλτη. Η μάχη τους ήταν πολύ
σημαντική γιατί με τη θυσία τους έδωσαν αιώνιο παράδειγμα αυτοθυσίας και
φιλοπατρίας. Επίσης καθυστέρησαν τους Πέρσες, έτσι δόθηκε χρόνος στους
υπόλοιπους Έλληνες να ετοιμαστούν.
Γεγονότα πριν τη σύγκρουση: Οι
Πέρσες κατεβαίνουν νότια και καταστρέφουν την ύπαιθρο της Αττικής και την
Αθήνα. Οι Έλληνες συνεδριάζουν στον Ισθμό της Κορίνθου για να αποφασίσουν που
και πως θα αντιμετωπίσουν τους Πέρσες.
Πότε: 480 π. Χ.
Δυνάμεις: Έλληνες (366-378πλοία) VS Πέρσες
(1,200 πλοία)
Αρχηγοί: Ευριβιάδης Σπαρτιάτης
νάυαρχος+Θεμιστοκλής Αθηναίος στρατηγός VS Πέρσης βασιλιάς Ξέρξης.
Γιατί στη Σαλαμίνα: Οι
Πελοποννήσιοι με τον Ευρυβιάδη, ήθελαν να προστατέψουν τα παράλια της
Πελοποννήσου, ενώ ο Θεμιστοκλής επέμενε να γίνει η μάχη στο στενό της Σαλαμίνας,
γιατί υπήρχαν περισσότερες ελπίδες για νίκη, αφού ο μικρός χώρος δε θα επέτρεπε
στους Πέρσες να παρατάξουν όλη τους τη δύναμη-αριθμητική υπεροχή.
Αποτέλεσμα –Σημασία: Νική
Ελλήνων και πανωλεθρία Περσών, ο Ξέρξης εγκαταλείπει. Σημαντική μάχη γιατί ο
πόλεμος κρίνεται στη θάλασσα, ήταν η αρχή του τέλους των Περσικών πολέμων.
Α) Μάχη στις Πλαταιές (479 π.Χ.)
Πελοποννήσιοι με αρχηγό το βασιλιά της Σπάρτης Παυσανία
εναντίον του Πέρση Μαρδόνιου. Η σύγκρουση έγινε στις Πλαταιές και η ελληνική νίκη ήταν συντριπτική: ο περσικός
στρατός εξοντώθηκε και ο ίδιος ο Μαρδόνιος σκοτώθηκε.
Β) Μάχη στη Μυκάλη (479 π.Χ.)
Στα ανοικτά της Μύκαλης ο Σπαρτιάτης Λεωτυχίδης
νίκησε τα υπολείμματα του περσικού στόλου.
Για ποιους λόγους νίκησαν οι
Έλληνες τους Πέρσες;
ΕΛΛΗΝΕΣ
|
ΠΕΡΣΕΣ
|
1) Αν
και ολιγάριθμοι
|
1) Αν
και πουλυάριθμοι
|
|
|
2)
Γνώριζαν καλά το χώρο
|
|
|
|
3)
Πολεμούσαν ενωμένοι -πατρίδα
|
β) Ανακόπηκε οριστικά η περσική εξάπλωση στην
Ευρώπη.
γ) Οι ελληνικές πόλεις εξασφάλισαν την ελευθερία
τους, προϋπόθεση απαραίτητη για την οικονομική, πολιτική και πολιτιστική τους
ανάπτυξη.
δ) Φάνηκε η ανωτερότητα της πολεμικής τακτικής
και το υψηλό φρόνημα των Ελλήνων, καθώς και οι ικανότητες των ηγετών τους.
υλικό από το ιστολόγιο "scripta manent"