Δευτέρα 28 Απριλίου 2014

Η ΕΛΛΗΝΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΟΙΚΟΥΜΕΝΗ


Διαμόρφωση βυζαντινής φυσιογνωμίας του κράτους-ελληνοχριστιανικός χαρακτήρας
Κύρια σημεία της εσωτερικής πολιτικής
v  Ισχυροποίηση της απόλυτης μοναρχίας με την καταστολή της Στάσης του Νίκα 532 μ.Χ – ο αυτοκράτορας εκλεκτός του Θεού με το προνόμιο να κυβερνά για το καλό των υπηκόων του.


v  Επιβολή μιας θρησκείας κι ενός δόγματος
-σκληρότητα απέναντι σε κατάλοιπα αρχαίων θρησκειών
-κλείσιμο της νεοπλατωνικής σχολής των Αθηνών 529 μ.Χ
-εξόντωση θρησκευτικών μειονοτήτων
-ιεραποστολικό έργο για τον εκχριστιανισμό των ειδωλολατρών
-οικοδόμηση της Αγίας Σοφίας


v  Συστηματική κωδικοποίηση του δικαίουàνομοθετικό έργο γραμμένο στα λατινικά και αργότερα στα ελληνικά (Ιουστινιάνειος κώδικας, Νεαρές)   «Corpus juris civilis»:βάση της νομοθεσίας των ευρωπαϊκών κρατών
v  Θεμελίωση διοικητικού συστήματος   που αποτρέπει τον εκφεουδαρχισμό
-παραχώρηση πολιτικής εξουσίας σε στρατιωτικούς διοικητές περιοχών εκτεθειμένων σε εχθρικές επιθέσεις :έτσι περιορίστηκε η ανάπτυξη μεγάλων γαιοκτησιών και αποδυναμώθηκαν οι «δυνατοί»

Κυριακή 27 Απριλίου 2014

Το τετράγωνο sator: γλώσσα, θρησκεία, μαγεία ή μυστικισμός;

Περιμένοντας τις προάλλες τη σειρά μου σε κάποιο ιατρείο, έπεσε στα χέρια μου το περιοδικό DISCOVERY AND SCIENCE, στο οποίο διάβασα το άρθρο, σχετικά με το τετράγωνο του sator και σας παραθέτω ένα απόσπασμά του.


         



Sator arepo tenet opera rotas: Ίσως είναι η πιο αινιγματική αμφίδρομη φράση της Λατινικής γλώσσας, που, αν και στην αρχή την χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι Λατίνοι ως λογοπαίγνιο, στο τέλος την καρπώθηκαν οι Χριστιανοί και τις απέδωσαν, μάλιστα, μεταφυσικές ιδιότητες. Πρόκειται για την πιο φημισμένη παλίνδρομη (διαβάζεται, δηλαδή, και από τις τέσσερις κατευθύνσεις) γραφή όλων των εποχών. Έχει διεγείρει, ανά τους αιώνες, τη φαντασία, όλων των «καχύποπτων συνωμοσιολόγων». Την έχουν αποδώσει στους Ναΐτες και στην Καμπάλα. Έχει χαρακτηριστεί ως μυστική ομολογία της Χριστιανικής πίστης, αλλά και ως προσευχή των… Σατανιστών. Για όσους δέχονται την προχριστιανική εκδοχή της, το τετράγωνο δεν ήταν τίποτα άλλο από το συμπλήρωμα ενός γεωγραφικού χάρτη. Γνωρίζει τεράστια επιτυχία, ακόμα και στην εποχή μας. Αρκεί να πληκτρολογήσετε, σε μία μηχανή αναζήτησης του διαδικτύου, τη λέξη sator και θα βρείτε πάνω από 2 εκατ. σελίδες. Προσοχή!! Οι περισσότερες είναι αυθαίρετες ερμηνείες.

Η μετάφραση της δεν προσδιορίζει κάτι το συγκεκριμένο και, ίσως, αυτό να φουντώνει τη μυστηριώδη φύση της. Πιθανή μετάφραση: «ο αγρότης (σπορεύς- Δημιουργός) με το κάρο κρατάει (ελέγχει) με προσοχή τις ρόδες», αν και υπάρχει μεγάλη συζήτηση για την απόδοση του όρου arepo (δεν πρόκειται, ακριβώς, για Λατινική λέξη. Ορισμένοι τη σχετίζουν με την ελληνική «άροτρο», άλλοι τη θεωρούν Κελτικής προέλευσης, ενώ άλλοι τη θεωρούν κύριο όνομα, Arepo = το όνομα του σπορέα). Όσοι θεωρούν ότι είναι χριστιανική φράση το ερμηνεύουν, ελεύθερα, ως : «ο Θεός τα βλέπει και τα ελέγχει όλα»

Το αποκαλούμενο «μαγικό» τετράγωνο του Sator, παρουσιάζεται ακόμα και στις τοιχογραφίες της Πομπηίας (ανακαλύφτηκε το 1925, από τον Pompeo della Corte). Δηλαδή, το χρησιμοποιούσαν πριν το 79 μ. Χ (χρονιά που καταστράφηκε η Πομπηία από τις εκρήξεις του Βεζούβιου). H Ιταλίδα Μ. Leopardi στο βιβλίο της, il quadrato magico del sator, ed. Mediteranee, υποστηρίζει ότι το τετράγωνο είναι προχριστιανικό και ότι οι χριστιανοί, απλώς, του έδωσαν τη δική τους ερμηνεία. Στη διάρκεια των αιώνων το βρίσκουμε χαραγμένο σε πολλές άλλες τοιχογραφίες της Ιταλίας, της Γαλλίας και της Αγγλίας.

Τέλεια γεωμετρική δομή
Το τετράγωνο αποτελείται από 5 λέξεις, που η κάθε μία αποτελείται από 5 γράμματα. Η επιλογή των λέξεων είναι ιδανική (γι αυτό είναι παράλογο να ψάχνεις για τη νοηματική τους απόδοση). Το rotas είναι η αμφίδρομη γραφή του sator. Το arepo είναι η αμφίδρομη γραφή του opera, ενώ το ρ. tenet είναι από μόνο του αμφίδρομο. Το γραμμα Τ εμφανίζεται πάντα ανάμεσα στο Α και Ο.
Όσοι έψαχναν να βρουν θεϊκά μηνύματα μέσα στις λέξεις (ενώ αυτά υπάρχουν άφθονα στη φύση), εντυπωσιάστηκαν με το ρήμα tenet, που σχηματίζει το σχήμα του σταυρού στη μέση του τετραγώνου. Αν ενώσετε τα ακριανά γράμματα Α και Ο (και με κέντρο το γράμμα Ν) θα σχηματιστεί ο σταυρός των Ναϊτών.
Το τετράγωνο του sator έφτασε στην Αγγλία τον 3o αιώνα μ.Χ. Πολύ αργότερα ο ευαγγελιστής ιερέας Felix Grossner, παρατήρησε ότι τα 25 γράμματα που αποτελούν όλη τη φράση μπορούν να μετασχηματιστούν από τετράγωνο σε σταυρό και να απoδώσουν τη λατινική φράση pater noster (: πάτερ ημών). Στις άκρες του σταυρού απομένουν τα γράμματα Α και Ο (τα οποία τα ερμήνευσαν ως Α και Ω, αρχή και τέλος).




Το τετράγωνο του Sator  αντέχει ακόμα και με τους αριθμούς
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Αντικαταστήστε τα 25 γράμματα του αρχικού τετραγώνου με διαδοχικούς αριθμούς (από το 1 έως το 25). Οι αριθμοί, που αντιστοιχούν στο ρ. tenet (τρίτη οριζόντια γραμμή ) δίνουν άθροισμα 65. Το ίδιο άθροισμα θα έχετε, αν θα αθροίσετε και πάλι το ρ.tenet (τρίτη κάθετη γραμμή). Τα γράμματα είναι ίδια, οι αριθμοί όμως όχι.

Είναι περίεργο πως με ό,τι έπαιζαν οι αρχαίοι (το λογοπαίγνιο των Λατίνων, στην προκειμένη περίπτωση) έγινε, κατά το Μεσαίωνα, θεϊκό μήνυμα στα χέρια των φανατικών της καθολικής εκκλησίας. Αλλά πιο περίεργο είναι το πόσο εύκολο μετατρέπεται, στην εποχή μας, οτιδήποτε το περίεργο και το δυσερμήνευτο σε «μαγικό» και «αποκρυφιστικό». Μια πρόχειρη αναζήτηση στο διαδίκτυο, γύρω από το sator, θα σας πείσει. Στο Μεσαίωνα, η έλλειψη γνώσης οδηγούσε στη μεταφυσική. Στην εποχή μας, η αρίφνητη και ανεξέλεγκτη γνώση οδηγεί, ακριβώς, στο ίδιο σημείο.

Πέμπτη 24 Απριλίου 2014

Festival Παιδείας του Δήμου Κορδελιού Ευόσμου

Αν και από τους υποτιμημένους δήμους της Δυτικής Θεσσαλονίκης ο Δήμος Κορδελιού - Ευόσμου οργάνώνει για 19 συνεχή χρονιά ένα φεστιβάλ παιδείας, που απευθύνεται στους μαθητές των σχολείων του δήμου με διάφορες δράσεις, παιχνίδια και διαγωνισμούς. Φέτος την τελευταία εβδομάδα πριν το Πάσχα οργάνωσε για πρώτη φορά Διαγωνισμό Εκφραστικής Ανάγνωσης κοντά στους υπόλοιπους (κολάζ, ποίησης και video clip) που προϋπήρχαν. Το θέμα του φεστιβάλ ήταν η ΑΓΑΠΗ.
 
 
 
 Το 2ο Λύκειο Ελευθερίου- Κορδελιού συμμετείχε για πρώτη φορά σε όλους και απέσπασε 3 πρώτα βραβεία, στην εκφραστική ανάγνωση, την ποίηση και το κολάζ. Θέλω να συγχαρώ τους μαθητές μου που βραβεύτηκαν και μέσα από την προσωπική μου ιστοσελίδα, όπως και το δήμο μας που καλό είναι να προωθεί κι άλλες τέτοιες δημιουργικές δράσεις.
 
Περισσότερα μπορείτε να δείτε εδώ

Κυριακή 6 Απριλίου 2014

Ο ΕΞΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΝΑΤΟΛΙΚΟΥ ΡΩΜΑΪΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ


Ρωμαϊκή πολιτική παράδοση, χριστιανική πίστη και ελληνική πολιτιστική κληρονομιά àσυνθέτουν τη φυσιογνωμία της αυτοκρατορίας

Λόγοι που βοηθούν τον εξελληνισμό

Ø  Πληθυσμιακή υπεροχή του ελληνικού στοιχείου στην Ανατολή

Ø  Διαίρεση αυτοκρατορίας σε ανατολική και δυτική – τον 4ο αιώνα το ανατολικό τμήμα αυτονομείται και εξελληνίζεται

Ø  Η ελληνική φιλοσοφική σκέψη και παιδεία καλλιεργείται σε σχολές  στην Ανατολή

Ø  395 μ.Χ ο Μ. Θεοδόσιος χωρίζει την αυτοκρατορία σε ανατολική - που παραχωρεί στο γιο του Αρκάδιο -  και δυτική στον Ονώριο

Ø  476 μ.Χ το δυτικό τμήμα καταρρέει μετά από βαρβαρικές εισβολές

 

v  Αντι-γοτθική κίνηση στην Ανατολή αποσοβεί τον κίνδυνο εκγερμανισμού του ανατολικού τμήματος

v  Πνευματική δραστηριότητα στην Κων/λη με ίδρυση του ΠΑΝΔΙΔΑΚΤΗΡΙΟΥ (425μ. Χ) από το Θεοδόσιο Β’ , όπου υπερτερεί η διδασκαλία της ελληνική φιλολογίας

v  Σύνταξη  δικαστικών αποφάσεων και διαθηκών στα ελληνικά

 

ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΔΥΤΙΚΟΥ ΡΩΜΑΪΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ

v  Μέσα 5ου αιώναàτην ηγεσία του στρατού στην Ιταλία έχουν Γερμανοί μισθοφόροι

v  476 μ.Χ  ο Οδόακρος, ηγεμόνας του γερμανικού φύλου των Ερούλων καθαιρεί τον αυτοκράτορα Ρωμύλο Αυγουστίλο και ζητά από το Ζήνωνα, τον αυτοκράτορα του ανατολικού τμήματος να κυβερνά τη Δύση. Έτσι ο Οδόακρος αναγνωρίζεται διοικητής της Ιταλίας με τον τίτλο του πατρίκιου.

ΜΕΓΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ:ΕΚΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΙΣΧΥΡΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΡΩΜΑΪΚΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ


Η δημιουργία του χριστιανικού ρωμαϊκού κράτους

v  Η Τετραρχία ενισχύει τους ανταγωνισμούς και προβάλλει φιλοδοξίες

v  Συγκρούσεις των συναρχόντων για 20 περίπου χρόνια

v  Επικράτηση του Κων/νου ως Καίσαρα των δυτικών επαρχιών

3 γεγονότα ισχυροποιούν τη θέση του

ü  νικά στη Μουλβία τον Αύγουστο στη δύση, Μαξέντιο

ü  συναποφασίζουν με το Λικίνιο, Αύγουστο της ανατολής , να μην προσλάβουν Καίσαρες

ü  νικά στην Ανδριανούπολη το Λικίνιο, το 324 μ.Χ


v  απολυταρχικότερος χαρακτήρας στο πολίτευμα

v  αυτοκρατορικοί υπάλληλοι και ανακτορικό συμβούλιο

v  σύγκλητοςàτιμητικό σώμα που πλαισιώνει τις δεξιώσεις του αυτοκράτορα

v  ο αυτοκράτορας είναι ο εκλεκτός του Θεού στη Γη

v  κρατά τον τίτλο του «Μεγίστου Αρχιερέως»
 
 
 

v  υποστηρίζει τον Χριστιανισμό

§  Με το ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ (313 μ.Χ), που καθιέρωνε απόλυτη  ελευθερία στην επιλογή λατρείας. Έτσι καταργείται η διάκριση  μεταξύ χριστιανών και μη υπηκόων της αυτοκρατορίας.

§  Υιοθετεί ως σύμβολο το χριστόγραμμα στις ασπίδες των στρατιωτών και στην αυτοκρατορική σημαία

§  Προστατεύει το Χριστιανισμό  από τις αιρέσεις με τις Οικουμενικές Συνόδους

§  Οικοδομεί εκκλησίες και βαφτίζεται χριστιανός

Η ίδρυση της Κωνσταντινούπολης

v  Επιθυμία για μεταφορά του κέντρου αποφάσεων στην Ανατολή

v  Το Βυζάντιο η κατάλληλη τοποθεσίαàΝΈΑ ΡΩΜΗ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ- ΠΟΛΙΣ

11 Μαΐου 330 μ.Χà αρχίζει η ιστορία της Βυζαντινής αυτοκρατορίας

v  Η μεταφορά της πρωτεύουσας: διοικητική ανάγκη για την αντιμετώπιση των βαρβαρικών επιδρομών, προνομιακή θέση, κοντά στην Ανατολή, πλειοψηφία πληθυσμού ελληνικού και χριστιανικού.

Τετάρτη 2 Απριλίου 2014

Εξεταστέα ύλη των μαθημάτων της Α΄Λυκείου

Την ύλη των μαθημάτων της Α' Λυκείου για τις φετινές εξετάσεις του Ιουνίου μπορείτε να δείτε εδώ

Αξιολόγηση Α΄Λυκείου

Μπορείτε να δείτε εδώ τον τρόπο αξιολόγησης στα μαθήματα της Α΄Λυκείου και ποια θέματα θα επιλεγούν από την τράπεζα θεμάτων και ποια ενδοσχολικά από τους διδάσκοντες το κάθε μάθημα.