tag:blogger.com,1999:blog-6466488156339552047.post4219900765632170430..comments2022-03-25T07:28:32.690+02:00Comments on φιλολογικές διαδρομές: ΗΘΙΚΑ - ενότητα 7ηAγγελική Τανίδουhttp://www.blogger.com/profile/18337242524568884203noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-6466488156339552047.post-49141395079154035182019-12-12T22:39:41.207+02:002019-12-12T22:39:41.207+02:00Κύριο γνώρισμα της ευδαίμονης ζωής είναι η συμμόρφ...Κύριο γνώρισμα της ευδαίμονης ζωής είναι η συμμόρφωση της ψυχικής μας ενεργειτικότητας με την αρετή.Η αρετή δεν καμιά κάποια φυσική προδιάθεση αλλά κάτι το επίκτητο που το αποκτάμε ύστερα από πρακτική ενεργιτικότητα και επίμονη άσκηση και γι αυτό και χαρακτηρίζεται σαν μια ψυχική διάθεση που αξίζει τον έπαινο. Η αρετή μπορεί να αποκτηθεί με την πράξη και όχι με τη διδασκαλία.<br />Έτσι, αν θέλουμε να υποδιαιρέσουμε τις αρετές, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας σε πόσες μεγάλες κατηγορίες μπορούμε να διακρίνουμε την ανθρώπινη ενεργιτικότητα. Στον άνθρωπο διακρίνουμε δύο ενεργιτικότητες η μία είναι η ενεριτικότητα του λόγου κι η άλλη εκείνη που πείθεται στο λόγο και εκτελεί τις επιταγές του. Η πρώτη αναφέρεται γενικά στην διανοητική ενέργεια κι η δεύτερη στη βουλητική ηθική πράξη .Κατά συνέπεια , και οι αρετές μπορούν να διαιρεθούν σε δύο μεγάλες ομάδες: στην ομάδα των διανοητικών αρετών που είναι η σοφία και η φρόνηση και στην ομάδα των ηθικών αρετών,που σχετίζονται με τις εκδηλώσεις της βούλησης και γενικά με την ηθική ζωή. Οι διανοητικές αρετές πηγάζουν από την διδασκαλία, ενώ οι ηικές από τον συνεχή και αδιάλειπτο εθισμό."εξ έθους" γι αυτό και λέγονται ηθικές. Ο άνθρωπος έχει φυσική προδιάθεση για να δεχθεί τις αρετές , αλλά πρέπει να παρεμβληθεί το "έθος", ο σταθερός εθισμός του με την πράξη.Σαν πρώτο χαρακτηριστικό της αρετής θεωρείται το " προαιρετικό " ότι έχει δηλαδή την αρχή της στην ελεύθερη προαίρεση. Δεύτερο χαρακτηριστικό της είναι ότι είναι 'μεσότητα ανάλογη με μας' .Τρίτο χαρακτηριστικό της είναι ότι είναι μια μεσότητα που καθορίζεται με τον ορθό λόγο ,όχι όπως τον εκφράζει ο οποιοσδήποτε , αλλά ο φρόνιμος και ο σπουδαίος. Η αρετή που εκφράζεται με αυτόν τον τρόπο αποτελεί το ορθό μέτρο ανάμεσα σε δυο αντίθετα άκρα, που το ένα παρουσιάζει "έλλειψη" και το άλλο " υπερβολή ". Ετσι η ανδρεία λόγου χάρη αποτελεί το ορθό μέτρο ανάμεσα στην δειλία που συνιστά την έλλειψη και στο θράσος που συνιστά την υπερβολή..... <br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/15831327795594737139noreply@blogger.com