Με συνδυασμό Αριστοτέλη στο γνωστό και Πλάτωνα στο άγνωστο συνεχίστηκαν οι Πανελλαδικές στα αρχαία ελληνικά. Το γνωστό έχει κάποιες μικρές δυσκολίες ως προς τη βαθμολόγηση δεδομένου πως οι οδηγίες στα βαθμολογικά για το ερώτημα Β1 είναι πολύ σύντομες και αφαιρετικές, ενώ οι λέξεις θα έπρεπε να εξεταστούν κατά τη γνώμη μου και σε σχέση με τη φράση που ανήκουν. Τα λεξιλογικά απαιτούσαν προσοχή. Όσο για το αδίδακτο, η μετάφραση ήταν σε γενικές γραμμές βατή, ενώ στη γραμματική και το συντακτικό μπορούσαν να ανταποκριθούν οι σωστά προετοιμασμένοι μαθητές.Στο Γ3, αν και λανθάνων, ο υποθετικός λόγος ήταν ξεκάθαρος.
Διδαγμένο κείμενο Αριστοτέλους Ἠθικά Νικομάχεια (Β 1, 5-8)
Μαρτυρεῖ δὲ καὶ τὸ γινόμενον ἐν ταῖς πόλεσιν· οἱ γὰρ
νομοθέται τοὺς πολίτας ἐθίζοντες ποιοῦσιν ἀγαθούς, καὶ τὸ
μὲν βούλημα παντὸς νομοθέτου τοῦτ’ ἐστίν, ὅσοι δὲ μὴ εὖ
αὐτὸ ποιοῦσιν ἁμαρτάνουσιν, καὶ διαφέρει τούτῳ πολιτεία
πολιτείας ἀγαθὴ φαύλης. Ἔτι ἐκ τῶν αὐτῶν καὶ διὰ τῶν
αὐτῶν καὶ γίνεται πᾶσα ἀρετὴ καὶ φθείρεται, ὁμοίως δὲ καὶ
τέχνη· ἐκ γὰρ τοῦ κιθαρίζειν καὶ οἱ ἀγαθοὶ καὶ κακοὶ
γίνονται κιθαρισταί. Ἀνάλογον δὲ καὶ οἰκοδόμοι καὶ οἱ
λοιποὶ πάντες· ἐκ μὲν γὰρ τοῦ εὖ οἰκοδομεῖν ἀγαθοὶ
οἰκοδόμοι ἔσονται, ἐκ δὲ τοῦ κακῶς κακοί. Εἰ γὰρ μὴ οὕτως
εἶχεν, οὐδὲν ἂν ἔδει τοῦ διδάξοντος, ἀλλὰ πάντες ἂν
ἐγίνοντο ἀγαθοὶ ἢ κακοί.
Οὕτω δὴ καὶ ἐπὶ τῶν ἀρετῶν ἔχει· πράττοντες γὰρ τὰ ἐν
τοῖς συναλλάγμασι τοῖς πρὸς τοὺς ἀνθρώπους γινόμεθα οἳ
μὲν δίκαιοι οἳ δὲ ἄδικοι, πράττοντες δὲ τὰ ἐν τοῖς δεινοῖς
καὶ ἐθιζόμενοι φοβεῖσθαι ἢ θαρρεῖν οἳ μὲν ἀνδρεῖοι οἳ δὲ
δειλοί. Ὁμοίως δὲ καὶ τὰ περὶ τὰς ἐπιθυμίας ἔχει καὶ τὰ περὶ
τὰς ὀργάς· οἳ μὲν γὰρ σώφρονες καὶ πρᾶοι γίνονται, οἳ δ’
ἀκόλαστοι καὶ ὀργίλοι, οἳ μὲν ἐκ τοῦ οὑτωσὶ ἐν αὐτοῖς
ἀναστρέφεσθαι, οἳ δὲ ἐκ τοῦ οὑτωσί. Καὶ ἑνὶ δὴ λόγῳ ἐκ τῶν
ὁμοίων ἐνεργειῶν αἱ ἕξεις γίνονται. Διὸ δεῖ τὰς ἐνεργείας
ποιὰς ἀποδιδόναι· κατὰ γὰρ τὰς τούτων διαφορὰς
ἀκολουθοῦσιν αἱ ἕξεις. Οὐ μικρὸν οὖν διαφέρει τὸ οὕτως ἢ οὕτως εὐθὺς ἐκ νέων ἐθίζεσθαι, ἀλλὰ πάμπολυ, μᾶλλον δὲ τὸ
πᾶν.
Α1. Από το παραπάνω κείμενο να γράψετε στο τετράδιό σας τη
μετάφραση του αποσπάσματος: «Ἀνάλογον. . . ἀκολουθοῦσιν αἱ
ἕξεις».
Μονάδες 10
Β1. Να προσδιορίσετε το περιεχόμενο των υπογραμμισμένων λέξεων
ή φράσεων στις παρακάτω προτάσεις:
«καὶ διαφέρει τούτῳ πολιτεία πολιτείας ἀγαθὴ φαύλης»
«καὶ διὰ τῶν αὐτῶν καὶ γίνεται πᾶσα ἀρετὴ καὶ φθείρεται»
«ἐκ τῶν ὁμοίων ἐνεργειῶν αἱ ἕξεις γίνονται».
Μονάδες 15
Β2. «Οὕτω δὴ . . . οὑτωσί»: Στηριζόμενοι σε αναφορές του
αποσπάσματος αυτού να παρουσιάσετε α) τη συλλογιστική
πορεία που ακολουθεί ο Αριστοτέλης (μονάδες 3) και β) τον
τρόπο τεκμηρίωσης της άποψής του (μονάδες 12).
Μονάδες 15
Β3. Ποια επίδραση άσκησε ο Εύδοξος από την Κνίδο στον νεαρό
Αριστοτέλη;
Μονάδες 10
Β4. Να βρείτε στο παραπάνω διδαγμένο κείμενο μια ετυμολογικά
συγγενή λέξη, απλή ή σύνθετη, για καθεμιά από τις παρακάτω
λέξεις:
γηγενής, ἐσθλός, μισαλλοδοξία, δέος, στρεβλός.
Μονάδες 10
Αδίδακτο κείμενο
Πλάτωνος Εὐθύδημος 289d8-290a4
Στο κείμενο που ακολουθεί εξετάζεται η σχέση της τέχνης των ρητόρων και
των μάγων
Ἱκανόν μοι δοκεῖς, ἔφην ἐγώ, τεκμήριον λέγειν, ὅτι οὐχ
αὕτη ἐστὶν ἡ τῶν λογοποιῶν τέχνη, ἣν ἂν κτησάμενός τις
εὐδαίμων εἴη. καίτοι ἐγὼ ᾤμην ἐνταῦθά που φανήσεσθαι τὴν
ἐπιστήμην ἣν δὴ πάλαι ζητοῦμεν. καὶ γάρ μοι οἵ τε ἄνδρες αὐτοὶ οἱ λογοποιοί, ὅταν συγγένωμαι αὐτοῖς, ὑπέρσοφοι, ὦ
Κλεινία, δοκοῦσιν εἶναι, καὶ αὐτὴ ἡ τέχνη αὐτῶν θεσπεσία
τις καὶ ὑψηλή. καὶ μέντοι οὐδὲν θαυμαστόν· ἔστι γὰρ τῆς τῶν
ἐπῳδῶν τέχνης μόριον μικρῷ τε ἐκείνης ὑποδεεστέρα. ἡ μὲν
γὰρ τῶν ἐπῳδῶν ἔχεών τε καὶ φαλαγγίων καὶ σκορπίων καὶ
τῶν ἄλλων θηρίων τε καὶ νόσων κήλησίς ἐστιν, ἡ δὲ
δικαστῶν τε καὶ ἐκκλησιαστῶν καὶ τῶν ἄλλων ὄχλων
κήλησίς τε καὶ παραμυθία τυγχάνει οὖσα·[…].
ὁ ἐπῳδὸς=ο μάγος
ἡ κήλησις=γήτεμα, γοητεία, σαγήνη
Γ1.Να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του κειμένου.
Μονάδες 20
Γ2. Να γράψετε στο τετράδιό σας τον τύπο που ζητείται για
καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:
ἔφην : το δεύτερο πρόσωπο πληθυντικού αριθμού
προστακτικής ενεστώτα
κτησάμενος : το δεύτερο πρόσωπο ενικού αριθμού οριστικής
παρατατικού στη φωνή που βρίσκεται
τις : τη γενική πληθυντικού αριθμού θηλυκού
γένους
εὐδαίμων : την κλητική ενικού αριθμού θηλυκού γένους
ᾤμην : το τρίτο πρόσωπο ενικού αριθμού οριστικής
αορίστου παθητικής φωνής
φανήσεσθαι : το τρίτο πρόσωπο ενικού αριθμού
προστακτικής παρακειμένου στην ίδια φωνή
πάλαι : τον συγκριτικό βαθμό
κήλησις : την κλητική ενικού αριθμού
τυγχάνει : το τρίτο πρόσωπο πληθυντικού αριθμού
ευκτικής β΄ αορίστου στην ίδια φωνή
οὖσα : τον ίδιο τύπο στη δοτική πληθυντικού
αριθμού του μέλλοντα.
Μονάδες 10
Γ3.α.Να γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των παρακάτω
τύπων: μοι (το πρώτο του κειμένου), εὐδαίμων, ἥν (το δεύτερο
του κειμένου), ἐκείνης, οὖσα.
μονάδες 5
Γ3.β. «κτησάμενος»: Να αναγνωριστεί το είδος της μετοχής
(μονάδα 1), να αναλυθεί σε δευτερεύουσα πρόταση (μονάδες
2) και να αιτιολογηθεί η εκφορά της πρότασης που
σχηματίζεται (μονάδες 2).
μονάδες 5
Μονάδες 10
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου