Τετάρτη 12 Ιανουαρίου 2011

ΜΑΡΙΑ ΠΟΛΥΔΟΥΡΗ «ΜΟΝΟ ΓΙΑΤΙ Μ’ ΑΓΑΠΗΣΕΣ»

1928:δημοσίευση στη συλλογή «Οι τρίλιες που σβήνουν».Εκδίδεται λίγους μήνες μετά το θάνατο του Καρυωτάκη ενώ η ίδια, χτυπημένη από φυματίωση νοσηλεύεται σε σανατόριο.
- στοιχεία νεορομαντικά και νεοσυμβολικά
- «λυρική ελεγεία» το χαρακτηρίζει ο Αγγ. Τερζάκης
- η ποίηση είναι το μέσο για να εξωτερικεύσει τον έρωτά της
- ένταση και ποιότητα του ερωτικού αισθήματος
ΤΟ ΠΟΙΗΜΑ: πηγαία και άμεση ποιητική έκφραση της ψυχικής της κατάστασης χωρίς τη διαβρωτική μεσολάβηση του πνεύματος, γι’ αυτό και φτάνει σε υπερβολές, εξάρσεις και εξιδανικεύσεις, μοιάζει με σελίδα ημερολογίου ή ερωτική επιστολή

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΠΟΛΥΔΟΥΡΗ
1.υπαρξιακή, ερωτική
2.ειλικρίνεια και ένταση συναισθημάτων
3.γνήσιος λυρισμός και μουσικότητα
4.αίσθημα μελαγχολίας και νοσταλγίας
5.εξομολογητικός τόνος
6.απλότητα έκφρασης
7.αδυναμία γλωσσικής επεξεργασίας και τεχνικής του στίχου

1η στροφή
Η ΑΓΑΠΗ είναι το κίνητρο για την ποιητική δημιουργία: αναφέρεται στο παρελθόν (αγάπησες) αλλά διαχέεται σε όλες τις εποχές του χρόνου και κάτω από όλες τις …καιρικές συνθήκες (ήλιο, καλοκαιριού προμάντεμα, βροχή, χιόνια)
Η στροφή κλείνει με την επανάληψη του πρώτου στίχου: σχήμα κύκλου, το οποίο επαναλαμβάνεται σε όλες τις στροφές

2η στροφή
Η ΕΡΩΤΙΚΗ ΑΓΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΦΙΛΙ επιδρούν καταλυτικά στην εξωτερική εμφάνιση και τον ψυχισμό της ποιήτριας. Η μεταφορά (ρίγος στην ψυχή), η παρομοίωση (σαν κρίνο), και η εικόνα του ολάνθιστου λουλουδιού αισθητοποιούν το αποτέλεσμα της ερωτικής έκστασης. Η εμπειρία όμως που ανήκει στο παρελθόν (κράτησες, φίλησες) καθορίζει και το παρόν (ακόμα)

3η στροφή
ΤΟ ΕΡΩΤΙΚΟ ΒΛΕΜΜΑ μέσα από τη συνεκδοχή (τα μάτια σου με κοίταξαν) και τη μεταφορά (με την ψυχή στο βλέμμα) αποκτά ιδιαίτερη ποιότητα που υποδεικνύει τη συναισθηματική έλξη. Αυτή οδηγεί την ποιήτρια στην υπέρτατη καταξίωση της ύπαρξής της (περήφανα, στολίστηκα, στέμμα)

4η στροφή
Μέσα από το σχήμα της υπερβολής (μόνο γιατί μ΄αγάπησες γεννήθηκα) και την τριπλή επανάληψη της λέξης ΖΩΗ καταδεικνύεται η βίωση της απόλυτης αγάπης που είναι ο αυτοσκοπός της και του μοναδικού προορισμού αυτής της γυναίκας: γεννήθηκε και έζησε, γιατί αγαπήθηκε από τον συγκεκριμένο άνδρα.
5η στροφή
Προσδιορίζεται Η ΠΟΙΟΤΗΤΑ της αγάπης (ωραία), μιας αγάπης όμως που τελείωσε, που ανήκει στο παρελθόν, αφού το αντικείμενο του ερωτικού πόθου δεν υπάρχει πια (βασίλεψες) κι έτσι η ζωή χωρίς αυτόν δεν έχει πια νόημα. Η γεύση που αφήνει όμως αυτή η «ωραία» αγάπη είναι…γλυκιά ακόμα και την ώρα του θανάτου.

-ο έρωτας εξιδανικεύεται στο ποίημα
-τα σχήματα λόγου, η μουσικότητα, η στιχουργία προσδίδουν στο ποίημα λυρικό τόνο
ΣΧΗΜΑΤΑ ΛΟΓΟΥ: επαναλήψεις, αναδίπλωση, μεταφορές, υπερβολή, παρομοίωση, συνεκδοχή, αποστροφή, εικόνες
ΣΤΙΧΟΥΡΓΙΑ: πεντάστιχες στροφές, σε καθεμιά υπάρχει η σχέση αιτίου και αποτελέσματος, κυκλική δομή, ιαμβικός 12σύλλαβος,11σύλλαβος, 7σύλλαβος
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΕΧΝΙΚΗΣ
1.εναλλαγή α΄και β΄ενικού προσώπου: εξομολογητικός τόνος
2.επαναλήψεις λέξεων και στίχων: ένταση και μοναδικότητα του ερωτικού βιώματος
3.κυριαρχία παρελθοντικού χρόνου (αόριστου):προσδιορισμός μιας εμπειρίας που ανήκει στο παρελθόν



ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ Κ.Ε.Ε
1.Στα ποιήματα της Μαρίας Πολυδούρη είναι διάχυτο το αίσθημα της μελαγχολίας. Ποια είναι, σύμφωνα με το συγκεκριμένο ποίημα, η αιτία της θλίψης της ποιήτριας;
2.Η ποίηση της Μαρίας Πολυδούρη διακρίνεται για το γνήσιο λυρισμό της, τον αυθορμητισμό και την ειλικρίνεια των συναισθημάτων της. Ποια στοιχεία γλώσσας και περιεχομένου αναδεικνύουν αυτά τα γνωρίσματα στο συγκεκριμένο ποίημα;
3.Όλα τα ρήματα του ποιήματος βρίσκονται σε χρόνο αόριστο. Ποια είναι η λειτουργία αυτού του χρόνου στο ποίημα;
4.Πώς λειτουργεί στο ποίημα η επανάληψη της λέξης «μόνο»;
5.Ο πρώτος στίχος κάθε στροφής επαναλαμβάνεται στο τέλος της. Ποιος είναι ο ρόλος αυτής της επανάληψης;
6.Ο έρωτας φαίνεται να εξαγνίζει την ποιήτρια και να καταξιώνει τη ζωή και την τέχνη της. Να σχολιάσετε τους στίχους στους οποίους επαληθεύεται αυτή η διαπίστωση.
7.«…περήφανα στολίστηκα το υπέρτατο / της ύπαρξης μου στέμμα»: Πώς αντιλαμβάνεσθε το νόημα αυτών των στίχων;
8.Η λέξη «ωραίος» επαναλαμβάνεται συχνά στο ποίημα, ιδιαίτερα στην τελευταία στροφή. Ποια νομίζετε ότι είναι η σημασία της;
9.Πιστεύετε ότι ο έρωτας, όπως παρουσιάζεται στο ποίημα, είναι εξιδανικευμένος;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου