Πέμπτη 14 Ιουνίου 2012

Η ΤΙΜΗ ΤΙΜΗ ΔΕΝ ΕΧΕΙ...

Εν μέσω καύσωνος κι ενώ μείζονα προβλήματα- που αφορούν και τη μαθητιώσα νεολαία- ταλανίζουν το πολύπαθο ελληνικό κράτος, οι ιθύνοντες του Υπουργείου Παιδείας σκέφτηκαν να ταλαιπωρήσουν και πάλι τους μαθητές -μετά το κείμενο της Αρβελέρ- με το ανεκδιήγητο θέμα παραγωγής λόγου που έθεσαν στις επαναληπτικές εξετάσεις της νεοελληνικής γλώσσας "για ποιούς λόγους αξίζει να καλλιεργείται στους νέους το αίσθημα της τιμής και πως η επαφή των νέων με την τραγική ποίηση μπορεί να ενισχύσει αυτό το συναίσθημα;"
Κι αναρωτιέμαι εγώ η αφελής φιλόλογος, ποιός έχει δείξει έμπρακτα σ' αυτούς τους νέους τί σημαίνει τιμή σ' αυτό τον τόπο για να μπορούν να υποδείξουν λόγους για να καλλιεργείται αυτή η αρετή; Στην εποχή της μίζας, των ψεύτικων υποσχέσεων, της διασπάθισης του δημόσιου χρήματος, της διαπίστωσης προβλημάτων που πυορροούν εδώ και χρόνια και κάναμε πως δεν τα βλέπαμε μπορεί κανείς να ζητά από τους νέους να "διδάξουν" την τιμή και την τιμιότητα; Έχουν τέτοια παραδείγματα προς μίμηση (εκτός από ελάχιστες φωτεινές εξαιρέσεις); Μήπως στ΄αλήθεια τους έχει πιάσει κρίση συνείδησης όλους αυτούς που αναζητούν από τους μαθητές να προτείνουν πως θα αποκατασταθεί- θα έλεγα παραφράζοντας λίγο το θέμα- η τιμή σ΄αυτόν τον τόπο, ενώ στην πραγματικότητα αγνοούν τη σημασία της λέξης;


 Ή μήπως τα ελληνικά σχολεία έχουν φροντίσει να μεταλαμπαδεύσουν στους μαθητές τις αξίες της αρχαίας τραγωδίας για να έχουν άποψη για το πως μπορεί αυτή να ενισχύσει το συναίσθημα της τιμής; Η πολύπαθη "Ελένη" και "Αντιγόνη", που διδάσκονται αποσπασματικά  σε όλα τα επίπεδα (γραμματική, συντακτικό, λεξιλογικά, ερμηνευτικά, ιδέες και ήθη) και οδηγούν το μαθητή ασθμαίνοντα στις εξετάσεις  γνωρίζοντας λίγο απ' ΄όλα, δεν είναι σε θέση να εκπληρώσουν τέτοια μεγαλεπήβολα σχέδια. Οι ιδέες της αρχαίας τραγωδίας -επιτρέψτε μου να καταθέσω την ταπεινή μου γνώμη- καλλιεργούνται μέσα από τη βιωματική επαφή με τα έργα (παρακολούθηση παραστάσεων, οργάνωση θεατρικών δρωμένων με τη συμμετοχή των μαθητών) και την ολοκληρωμένη προσέγγιση των κειμένων σε επίπεδο ιδεών, νοημάτων και αξιών και μάλιστα σε συγκριτική θεώρηση με το σήμερα.
  Αν τα παραδείγματα των πολιτικών ανδρών (έρχονται κι εκλογές) και ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί το εκπαιδευτικό σύστημα -κι εμείς δυστυχώς ως γρανάζια του συστήματος εν πολλοίς τον αναπαράγουμε- δίνουν μαθήματα τιμής και σεβασμού στον έλληνα μαθητή και κατ' επέκταση πολίτη κάποιοι είναι πολύ βαθιά νυχτωμένοι...

Η τιμή είναι μια λέξη με πολύ βαρύ φορτίο για να τη σηκώσουν οι πλάτες όλων αυτών που την επαγγέλλονται χωρίς αντερείσματα!
Και κλείνοντας θα θυμηθώ  τον Καβάφη






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου