ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ «ΗΘΙΚΑ-ΝΙΚΟΜΑΧΕΙΑ» ΕΝΟΤΗΤΑ 7η
«Η αρετή βρίσκεται στη μεσότητα.
Προσδιορισμός της έννοιας μεσότητα»
ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ
ΔΙΑΙΡΕΣΗΣ ΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ
Στόχος
σ’ αυτή την ενότητα είναι να αποδειχθεί ότι
η αρετή είναι ένα είδος μεσότητας. Γι’ αυτό, λοιπόν, πρέπει πρώτα να
προσδιορίσουμε την έννοια της μεσότητας, για να καταλήξουμε έπειτα στον
συσχετισμό της με την ηθική αρετή.
Μέσον, λοιπόν, δεν είναι ούτε το μεγαλύτερο ούτε το μικρότερο κομμάτι, αλλά το σημείο που χωρίζει δύο ίσα μέρη το σύνολο. Το μέσο τοποθετείται ανάμεσα στα δυο άκρα, την υπερβολή και την έλλειψη (αρνητικά φορτισμένα και τα δυο βλ. σχόλιο βιβλίου).
Μέσον, λοιπόν, δεν είναι ούτε το μεγαλύτερο ούτε το μικρότερο κομμάτι, αλλά το σημείο που χωρίζει δύο ίσα μέρη το σύνολο. Το μέσο τοποθετείται ανάμεσα στα δυο άκρα, την υπερβολή και την έλλειψη (αρνητικά φορτισμένα και τα δυο βλ. σχόλιο βιβλίου).
Υπάρχουν
δυο είδη μεσότητας:
1)
«τό κατά τό πρᾶγμα», το αριθμητικό μέσον, που απέχει εξίσου από τα δυο άκρα και είναι το
ίδιο για όλους (αντικειμενικά κριτήρια)
2)
«τό πρός ἡμᾶς», το
υποκειμενικό μέσον, που δεν είναι ούτε πάρα πολύ ούτε πολύ λίγο και δεν είναι
το ίδιο για όλους. στην υπερβολή και την έλλειψη.
ΤΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΙΚΗΣ
ΜΕΣΟΤΗΤΑΣ
Πρόκειται για ένα αριθμητικό μέσο με βασικά γνωρίσματα:
·
το μέσο αυτό
είναι ένα και, αφού καθοριστεί, είναι αμετάβλητο
·
το μέσον αφού
οριστεί, ισχύει για όλα τα πράγματα το ίδιο
·
ορίζεται
αντικειμενικά με βάση αριθμητικά δεδομένα
Μέσον με βάση τα υποκειμενικά κριτήρια («πρὸς ἡμᾶς»).
Η
έννοια του μέσου στον άνθρωπο δεν ορίζεται με αντικειμενικά αριθμητικά
δεδομένα. Η υποκειμενικότητα των κριτηρίων παραπέμπει στις ανθρώπινες
ανάγκες και στον διαφορετικό τρόπο που ικανοποιούνται από κάθε άνθρωπο.
Έτσι
το μέσο σε σχέση μ΄εμάς:
- δεν είναι
υποχρεωτικό ν’ απέχει εξίσου από τα δυο άκρα
- δε θα είναι
μοναδικό, ούτε θα έχει κοινή αποδοχή
- θα παραγάγει
αποτελέσματα σύμμετρα προς τις ανάγκες μας και ωφέλιμα για μας
Ο Αριστοτέλης, προκειμένου να στηρίξει τις
παραπάνω θέσεις του, θα δώσει δύο παραδείγματα ακολουθώντας επαγωγικό συλλογισμό.
α) Το παράδειγμα που
αναφέρεται στο αντικειμενικό μέσο είναι
αριθμητικό. Αν πάρουμε μια σειρά αριθμών από το 2 έως το 10, το δύο είναι
το λίγο, το 10 είναι το πολύ, ενώ μέσο είναι το 6, γιατί, σύμφωνα με τις
διδασκαλίες της αριθμητικής, απέχει ίση απόσταση, 4 δηλαδή μονάδες, τόσο από το
2 όσο και από το 10, από τα δύο δηλαδή άκρα. Σ’ αυτή δηλαδή την περίπτωση το
κριτήριο προσδιορισμού του μέσου είναι ποσοτικό.
Άμεση
σχέση με την ηθική αρετή έχει η μεσότητα σε σχέση με εμάς, όπου το μέσον δεν
είναι ποσοτικό, αλλά ποιοτικό. Η
υποκειμενική μεσότητα. Αυτή είναι ξεχωριστή για κάθε άτομο και επομένως η ηθική αρετή είναι προσωπική υπόθεση του
καθενός. Το ίδιο το άτομο αναζητά το
μέσο για τον εαυτό του και επιλέγει τον τρόπο με τον οποίο θα το ορίσει.
Επομένως η ειδοποιός διαφορά για την
αρετή είναι: 1) η μεσότητα, 2) η προαίρεσις (αἱρεῖται), δηλ. η προσωπική
επιλογή. Το γεγονός ότι η επιλογή του μέσου ( που είναι η
αρετή) καθώς και του τρόπου με τον οποίο
ο άνθρωπος θα το κατακτήσει είναι προϊόντα ελεύθερης επιλογής (με τη συνδρομή
του ορθού λόγου βέβαια) αποδεικνύει ότι η αρετή δεν είναι εκ φύσεως.
- οι ηθικές αρετές δεν υπάρχουν μέσα μας εκ
φύσεως, αφού συνδέονται με τον εθισμό σε ηθικές πράξεις.
- η αρετή είναι «ἕξις» που αποκτιέται με μακροχρόνια άσκηση σε ηθικές πράξεις και
καθοριστικό ρόλο σ’ αυτό παίζει η διδασκαλία.
- Δεν είναι, όμως, μια οποιαδήποτε «ἕξις», αφού μεγάλη σημασία έχει η ποιότητα των
έξεών μας.
- η αρετή συνδέεται με τα ευχάριστα συναισθήματα
που νιώθουμε, όταν τηρούμε το μέτρο κατά την εκτέλεση μιας ηθικής πράξης.
α) Η αρετή βρίσκεται στο μέσον, ανάμεσα δηλαδή στα δύο άκρα, την υπερβολή και την έλλειψη.
β) Η αρετή βρίσκεται στο μέσον που προσδιορίζεται με κριτήρια υποκειμενικά («πρὸς ἡμᾶς»).
γ) Η αρετή είναι προϊόν ελεύθερης βούλησης του ανθρώπου («τοῦθ’ αἱρεῖται»).
δ) Η αρετή προσδιορίζεται με βάση τη λογική, τον «ὀρθὸν λόγον» (η άποψη αυτή θα αναλυθεί περαιτέρω στις επόμενες ενότητες). Το στοιχείο αυτό προκύπτει από την αναφορά της λέξης «ἐπιστήμων», ο οποίος επιζητά («ζητεῖ») και επιλέγει («αἱρεῖται») τη μεσότητα ακολουθώντας μια λογική διεργασία.
ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ
(ΨΕΒ)
Πολυσύνδετα σχήματα:
«τὸ μὲν πλεῖον τὸ δ’ ἔλαττον τὸ
δ’ ἴσον, καὶ ταῦτα ἢ κατ’ αὐτὸ τὸ πρᾶγμα ἢ πρὸς ἡμᾶς»:
χρησιμοποιούνται στην προσπάθεια του Αριστοτέλη να προσδιορίσει την έννοια της μεσότητας και να διακρίνει τα δύο διαφορετικά κριτήρια προσδιορισμού της.
χρησιμοποιούνται στην προσπάθεια του Αριστοτέλη να προσδιορίσει την έννοια της μεσότητας και να διακρίνει τα δύο διαφορετικά κριτήρια προσδιορισμού της.
«μήτε πλεονάζει μήτε ἐλλείπει»: τονίζονται τα χαρακτηριστικά του
υποκειμενικού μέσου.
Αντιθέσεις:
«Λέγω δὲ τοῦ μὲν πράγματος μέσον …, πρὸς ἡμᾶς δὲ …»:
τονίζονται τα αντίθετα χαρακτηριστικά του αντικειμενικού και υποκειμενικού μέσου.
τονίζονται τα αντίθετα χαρακτηριστικά του αντικειμενικού και υποκειμενικού μέσου.
«πλεονάζει ≠ ἐλλείπει», «πολλὰ ≠ ὀλίγα», «πολύ ≠ ὀλίγον»:
τονίζονται οι αντιθετικές έννοιες της υπερβολής και της έλλειψης, των δύο άκρων ανάμεσα στα οποία βρίσκεται η μεσότητα.
τονίζονται οι αντιθετικές έννοιες της υπερβολής και της έλλειψης, των δύο άκρων ανάμεσα στα οποία βρίσκεται η μεσότητα.
«ὑπερβολὴν -
ἔλλειψιν ≠ μέσον», «φεύγει ≠ ζητεῖ, αἱρεῖται»:
αντιπαρατίθεται η μεσότητα με την υπερβολή και την έλλειψη, οι οποίες αποτελούν τα δύο άκρα της και πρέπει να αποφεύγονται, γιατί μας απομακρύνουν από την ηθική αρετή. Αντίθετα, μόνο αν επιδιώκουμε τη μεσότητα μπορούμε να κατακτήσουμε την αρετή.
αντιπαρατίθεται η μεσότητα με την υπερβολή και την έλλειψη, οι οποίες αποτελούν τα δύο άκρα της και πρέπει να αποφεύγονται, γιατί μας απομακρύνουν από την ηθική αρετή. Αντίθετα, μόνο αν επιδιώκουμε τη μεσότητα μπορούμε να κατακτήσουμε την αρετή.
Κύριο γνώρισμα της ευδαίμονης ζωής είναι η συμμόρφωση της ψυχικής μας ενεργειτικότητας με την αρετή.Η αρετή δεν καμιά κάποια φυσική προδιάθεση αλλά κάτι το επίκτητο που το αποκτάμε ύστερα από πρακτική ενεργιτικότητα και επίμονη άσκηση και γι αυτό και χαρακτηρίζεται σαν μια ψυχική διάθεση που αξίζει τον έπαινο. Η αρετή μπορεί να αποκτηθεί με την πράξη και όχι με τη διδασκαλία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈτσι, αν θέλουμε να υποδιαιρέσουμε τις αρετές, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας σε πόσες μεγάλες κατηγορίες μπορούμε να διακρίνουμε την ανθρώπινη ενεργιτικότητα. Στον άνθρωπο διακρίνουμε δύο ενεργιτικότητες η μία είναι η ενεριτικότητα του λόγου κι η άλλη εκείνη που πείθεται στο λόγο και εκτελεί τις επιταγές του. Η πρώτη αναφέρεται γενικά στην διανοητική ενέργεια κι η δεύτερη στη βουλητική ηθική πράξη .Κατά συνέπεια , και οι αρετές μπορούν να διαιρεθούν σε δύο μεγάλες ομάδες: στην ομάδα των διανοητικών αρετών που είναι η σοφία και η φρόνηση και στην ομάδα των ηθικών αρετών,που σχετίζονται με τις εκδηλώσεις της βούλησης και γενικά με την ηθική ζωή. Οι διανοητικές αρετές πηγάζουν από την διδασκαλία, ενώ οι ηικές από τον συνεχή και αδιάλειπτο εθισμό."εξ έθους" γι αυτό και λέγονται ηθικές. Ο άνθρωπος έχει φυσική προδιάθεση για να δεχθεί τις αρετές , αλλά πρέπει να παρεμβληθεί το "έθος", ο σταθερός εθισμός του με την πράξη.Σαν πρώτο χαρακτηριστικό της αρετής θεωρείται το " προαιρετικό " ότι έχει δηλαδή την αρχή της στην ελεύθερη προαίρεση. Δεύτερο χαρακτηριστικό της είναι ότι είναι 'μεσότητα ανάλογη με μας' .Τρίτο χαρακτηριστικό της είναι ότι είναι μια μεσότητα που καθορίζεται με τον ορθό λόγο ,όχι όπως τον εκφράζει ο οποιοσδήποτε , αλλά ο φρόνιμος και ο σπουδαίος. Η αρετή που εκφράζεται με αυτόν τον τρόπο αποτελεί το ορθό μέτρο ανάμεσα σε δυο αντίθετα άκρα, που το ένα παρουσιάζει "έλλειψη" και το άλλο " υπερβολή ". Ετσι η ανδρεία λόγου χάρη αποτελεί το ορθό μέτρο ανάμεσα στην δειλία που συνιστά την έλλειψη και στο θράσος που συνιστά την υπερβολή.....