Η συνεξέταση γλώσσας και λογοτεχνίας στη Γ΄Λυκείου βρίσκεται προ των πυλών και σε πανελλαδικό πια επίπεδο και ελλείψει ουσιαστικής επιμόρφωσης πρέπει να... ανασκουμπωθούμε. Παραθέτω ακολούθως δυο ποιήματα με το ερώτημα 3 που αφορά στη λογοτεχνία.
ΚΟΥΒΑΡΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
Ανδρομάχης Επάνοδος
Απαρηγόρητους
άφηνε τους μικρούς μαθητές της
Η κυρία Βίκυ φεύγοντας για μετεκπαίδευση
Δεν την αφήνανε να φύγει
Της κλειδώναν την αίθουσα
Της φράζαν το διάδρομο
Της κ λ ε ί ν α ν
Την έξοδο, το δρόμο, την αυλόπορτα
Κρεμόντουσαν
πάνω της
Τρέχανε πίσω απ’ το αυτοκίνητό της
Λαχανιασμένα
Και ’κείνη
Χωρίς κουράγιο
να μαρσάρει...
Τά ’βλεπε μέσα απ’ τον ραγισ-
μένο καθρέπτη
Θαλερόν δάκρυ χέουσα*
(Πολιορκητικός κλοιός αγάπης αξόδευτης
Θρίαμβο που πραγματικά δεν εγνώρισαν
Ποτέ νικητές Αυτοκράτορες. Παιδιών η Βασιλεία.)
--Με ποιες λέξεις και εκφραστικούς τρόπους αποτυπώνεται η
ιδιαίτερη σχέση που έχει η κ. Βίκυ με τους μαθητές της;Αναπτύσσονται στη
σύγχρονη εκπαίδευση τέτοιες σχέσεις μεταξύ δασκάλων και μαθητών;
ΝΤΙΝΟΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο φίλο που πάει για δάσκαλος
Μονάχος σου, σε αψηλό χωριό απομονωμένος,
δίχως μάνα να σου καρικώνει τις κάλτσες, δίχως φίλους
για βόλτα,
τότε θα νιώσεις πως ό,τι πήρες – πήρες˙ τώρα πρέπει να
δώσεις˙
κι αν έχεις πολλά, πολλά θα δώσεις˙ αν λίγα,
σκέψου τις ώρες που σπατάλησες εδώ κι εκεί.
[…]
Εξόν απ’ τη διδασκαλία στο σχολείο,
κοίτα να κάνεις και καμιά μικρή βιβλιοθήκη,
νά ’ρχονται οι νέοι του χωριού και να διαβάζουν.
Στην ενδοχώρα να εργαστείς. Έτσι προσφέρεις
πολύ περισσότερα απ’ τους νεανίσκους της Τσιμισκή.
Ωστόσο κοίτα και την ηθική σου ακεραιότητα:
Από έναν νέο δροσερό κι αγνό, κυρίως αγνό,
ιδιότητα δεν έχει η ανθρωπότης τιμιωτέραν.
Κι εν τω μεταξύ θα κρατούμε αλληλογραφία και θα μου
στέλνεις
φωτογραφίες σου ανάμεσα στα παιδιά του χωριού.
Και θά ’μαι, αλήθεια, περήφανος για έναν τέτοιο φίλο.
--Ποιες συμβουλές δίνει ο ποιητής στο νεαρό φίλο του που ξεκινάει τη διδακτική του σταδιοδρομία στην εκπαίδευση; Ποια απ΄ όλες θα έκαναν εσάς πιο περήφανους για ένα τέτοιο φίλο; Να τεκμηριώσετε την άποψή σας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου