Η φήμη του Κλέαρχου ως στρατηγού προκάλεσε τον Κύρο να ζητήσει τη βοήθειά του στην εφαρμογή των σχεδίων του, δηλαδή να τον βοηθήσει στη διεκδίκηση του περσικού θρόνου από τον αδελφό του Αρταξέρξη. Έτσι ο Κύρος έστειλε πρέσβεις και χρήματα (περίπου 10.000 δαρεικούς) και ζήτησε από τον Κλέαρχο να δημιουργήσει μισθοφορικό στρατό για αυτό το σκοπό.
Κλέαρχος δ’
ἐπεὶ ἔγνω
ὅτι οὐ δυνήσεται βιάσασθαι,
συνήγαγεν ἐκκλησίαν τῶν αὑτοῦ στρατιωτῶν.
Καὶ πρῶτον μὲν ἐδάκρυε πολὺν χρόνον ἑστώς·
οἱ δὲ ὁρῶντες ἐθαύμαζον
καὶ ἐσιώπων·
εἶτα δὲ ἔλεξε τοιάδε.
Ἄνδρες στρατιῶται, μὴ θαυμάζετε
ὅτι χαλεπῶς φέρω τοῖς παροῦσι πράγμασιν.
Ἐμοὶ γὰρ ξένος Κῦρος ἐγένετο
καί με φεύγοντα ἐκ τῆς πατρίδος τά τε ἄλλα ἐτίμησε
καὶ μυρίους ἔδωκε δαρεικούς.
Ἐπειδὴ δὲ Κῦρος ἐκάλει,
λαβὼν ὑμᾶς ἐπορευόμην,
ἵνα εἴ τι δέοιτο ὠφελοίην αὐτὸν
ἀνθ’ ὧν εὖ ἔπαθον ὑπ’ ἐκείνου.
Ἐπεὶ δὲ ὑμεῖς οὐ βούλεσθε συμπορεύεσθαι,
ἀνάγκη δή μοι ἢ ὑμᾶς προδόντα τῇ Κύρου φιλίᾳ χρῆσθαι
ἢ πρὸς ἐκεῖνον ψευσάμενον μεθ’ ὑμῶν εἶναι.
Εἰ μὲν δὴ δίκαια ποιήσω οὐκ οἶδα,
αἱρήσομαι δ’ οὖν ὑμᾶς
καὶ σὺν ὑμῖν ὅ τι ἂν δέῃ πείσομαι.
Καὶ οὔποτε ἐρεῖ οὐδεὶς
ὡς ἐγὼ Ἕλληνας ἀγαγὼν εἰς τοὺς βαρβάρους, προδοὺς τοὺς Ἕλληνας
τὴν τῶν βαρβάρων φιλίαν εἱλόμην,
ἀλλ’ ἐπεὶ ὑμεῖς ἐμοὶ οὐ θέλετε πείθεσθε,
ἐγὼ σὺν ὑμῖν ἕψομαι
καὶ ὅ τι ἂν δέῃ πείσομαι.
Νομίζω γὰρ ὑμᾶς ἐμοὶ εἶναι καὶ πατρίδα καὶ φίλους καὶ συμμάχους.
ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ
βιάζομαι: (εδώ) επιβάλλομαι με τη βία
θαυμάζω: απορώ
χαλεπῶς φέρω + δοτ. αιτίας: δυσθυμώ για κάτι
ξένος: φίλος από φιλοξενία
μύριοι: δέκα χιλιάδες, πολλοί
δαρεικός: περσικό νόμισμα
εὖ πάσχω: ωφελούμαι, ευεργετούμαι
ψεύδομαι: (εδώ) αποδεικνύομαι ανακόλουθος
πείσομαι: ΜΕΛ του πάσχω
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
1.Να μεταφράσετε το τμήμα: «Κλέαρχος δ’ ἐπεὶ ἔγνω… ἀνθ’ ὧν εὖ ἔπαθον ὑπ’ ἐκείνου».
2.Σε ποιο δίλημμα βρίσκεται ο Κλέαρχος μετά την άρνηση των στρατιωτών του να τον ακολουθήσουν, ποια είναι η τελική του απόφαση και πως την τεκμηριώνει;
3.Να κατατάξετε στις βασικές γραμματικές κατηγορίες τις υπογραμμισμένες με μαύρα γράμματα λέξεις του κειμένου
4.α. λαβών -Να γράψετε τον αντίστοιχο τύπο στον μέλλοντα και τον παρακείμενο στην ίδια φωνή.
β. προδόντα - Να γράψετε το τρίτο πρόσωπο ενικού αριθμού της οριστικής του ενεστώτα και του αορίστου β ́ στην ίδια φωνή.
γ. εἶναι - Να γράψετε τον αντίστοιχο τύπο στον μέλλοντα και τον αόριστο β ́.
δ. ποιήσω - Να γράψετε το β ́πρόσωπο πληθυντικού αριθμού της υποτακτικής και της ευκτικής του ενεστώτα στη μέση φωνή.
ε. ἐρεῖ - Να γράψετε το β ́ πρόσωπο ενικού αριθμού της ευκτικής και της προστακτικής του αορίστου β ́ στην ίδια φωνή.
στ. νομίζω - Να γράψετε το α ́πρόσωπο πληθυντικού αριθμού του παρατατικού και του μέλλοντα στην ίδια φωνή.
5.α. δίκαια, ἀγαθούς -Να γράψετε τους δύο άλλους βαθμούς των πιο πάνω τύπων (μονολεκτικούς τύπους). Να διατηρήσετε αμετάβλητα τον αριθμό, την πτώση και το γένος τους.
β. ὑμᾶς, φιλίᾳ, οὐδείς, ἀγαγών, βαρβάρων, πατρίδα - Να μεταφέρετε τους πιο πάνω τύπους στον αντίθετο αριθμό.
6.α. με, συμπορεύεσθαι, φιλίᾳ,προδούς, τὴν τῶν βαρβάρων, φίλους - Να αναγνωρίσετε συντακτικά τους πιο πάνω τύπους
β. ἵνα ὠφελοίην αὐτόν - Να αναγνωρίσετε την πιο πάνω πρόταση του κειμένου (είδος, εισαγωγή, εκφορά, αιτιολόγηση έγκλισης εκφοράς).
γ. Εἰ μὲν δὴ δίκαια ποιήσω - Να αναγνωρίσετε την πιο πάνω πρόταση του κειμένου (είδος, εισαγωγή, εκφορά, αιτιολόγηση έγκλισης εκφοράς).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου