Τετάρτη, 15 Μαΐου 2013

10 +1 ΠΙΚΡΕΣ ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ PROJECT (από τη θεωρία στην πράξη)


 
Η σχολική χρονιά τελειώνει και χθες ήταν η παρουσίαση των ερευνητικών εργασιών στο σχολείο μας. Ήθελα να ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία και μετά να δημοσιοποιήσω κάποιες προσωπικές σκέψεις, σχετικά με τον τρόπο διεξαγωγής των project στο ελληνικό σχολείο. Θα μπορούσαν να είναι πολύ περισσότερες αυτές οι αλήθειες αλλά θεωρώ πως δε χρειάζεται να είμαι φλύαρη, γιατί θα «ξεφύγω» και θα πω και πικρότερες…

 

-όσο αφορά στο θέμα, οι μαθητές κατέβαλαν φιλότιμες προσπάθειες- όχι όλοι- να βρουν υλικό. Αρκετοί θεωρούν το μάθημα «ώρα του παιδιού» και δεν έχουν τη συναισθηματική ωριμότητα να το αντιμετωπίσουν ισότιμα με τα υπόλοιπα μαθήματα.

-δυστυχώς οι πληροφορίες αναζητήθηκαν στη μεγάλη τους πλειοψηφία μόνο από το διαδίκτυο, οι μαθητές αγνοούν την ύπαρξη βιβλίων ίσως, εφημερίδων, περιοδικών κ.λ.π, απ’ όπου μπορούν να αντλήσουν υλικό.

-ο όρος βιβλιογραφία ή και διαδικτυογραφία είναι άγνωστες λέξεις, λες και ό,τι γράφουν στις εργασίες το «κατέβασαν» απ΄το κεφάλι τους.

-η υλικοτεχνική υποδομή του σχολείου απέδειξε για άλλη μια φορά την ανεπάρκειά της να ανταποκριθεί σ΄ ένα τέτοιο εγχείρημα. Το εργαστήρι πληροφορικής σε… «μουσειακή» κατάσταση. Λίγο η έλλειψη κονδυλίων για αναβάθμιση των υπολογιστών, λίγο οι υπεύθυνοι εργαστηρίων που εργάζονται σκληρά(;) το 3ωρο που έχουν μείωση ωραρίου είναι αρκετά για να δικαιολογήσουν την κατάσταση.

- οι «φιλότιμοι» μαθητές έφεραν τα laptop από το σπίτι τους (όχι ότι ήταν υποχρεωμένοι να το κάνουν), οι τεμπέληδες απλά.. περνούσαν την ώρα τους.

-αρκετοί μαθητές έχουν πλήρη «μεσάνυχτα» σε βασικά προγράμματα του υπολογιστή   (pp,excel κ.λ.π),με αποτέλεσμα να μη μπορούν να εργαστούν αποτελεσματικά. Αναρωτιέμαι τρία χρόνια στο Γυμνάσιο κι άλλα ένα-δυο στο Λύκειο δεν έμαθαν τίποτα στους υπολογιστές;

-η ομαδοσυνεργατική μέθοδος χρειάζεται μακροχρόνια πρακτική εφαρμογή, για να γίνει  πραγματικά αποτελεσματική στο ελληνικό σχολείο.

-ορισμένοι μαθητές είναι τόσο ξεροκέφαλοι και δεν έχουν μάθει να ακούν, γι΄αυτό και κάνουν ό,τι αυτοί πιστεύουν σωστό, αγνοώντας τις καλοπροαίρετες υποδείξεις του καθηγητή.

-κάποιοι συνάδελφοι θεωρούν ότι αυτά τα πενιχρά μέσα που διαθέτει το σχολείο για την… αξιοπρεπή διεξαγωγή του μαθήματος τους ανήκουν και μπορούν να τα κλειδώνουν εκεί, όπου μόνο αυτοί μπορούν να τα βρουν.

-η πλειοψηφία των μαθητών πιστεύει ότι ο καλός βαθμός που θεωρείται δεδομένος  στο project (και σιγά το μάθημα!!!) θα ανεβάσει το γενικό μέσο όρο τους και θα «βγάλει» μερικούς από τη δύσκολη θέση να ξαναέρθουν για επαναληπτικές το Σεπτέμβρη.

 
Και κάτι τελευταίο

-όποιος πιστεύει ότι η ερευνητική εργασία είναι αποκλειστικό πόνημα των μαθητών «πλανάται πλάνην οικτρά»

 

8 σχόλια:

  1. Αγγελική, συμφωνώ απόλυτα με όσα γράφεις κι επαυξάνω. Πιστεύω ότι αυτές οι σκέψεις-τεκμηριωμένες απόψεις πρέπει να εισακουστούν και να ληφθούν σοβαρά υπόψη απ' όλους εκείνους, που χωρίς σχεδιασμό και πρότερη υλικοτεχνική υποδομή, έχουν αναγάγει την ερευνητική εργασία σ' ένα εκ των ων ουκ άνευ μάθημα της εκπαίδευσης του Λυκείου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ελένη μου, οι μαθητές που δούλεψαν επί της ουσίας είναι μετρημένοι στα δάχτυλα του ενός χεριού.Mε την παρουσίαση τα πράγματα ήταν καλύτερα. Αλλά, όταν υπεύθυνοι καθοδήγησης είναι σε κάποια σχολεία άνθρωποι που δεν έχουν διδάξει project και το ομολογούν ανερυθρίαστα, τι μπορούμε να περιμένουμε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Συναδέλφισσα, στις αλήθειες σου θα ήθελα να προσθέσω άλλη μία. το πρότζεκτ είναι το όχημα πανω στο οποίο θα κυλήσει η "κινητικότητα" των εκπαιδευτικών. όσοι με καλή προάιρεση το εισηγήθηκαν πρέπει επειγόντως να το αποκηρύξουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα συμφωνήσω μαζί σου και θα μπορούσαμε να προσθέσουμε και άλλους αλλά σκέφτηκα να επικεντρωθώ στα πιο σημαντικά

      Διαγραφή
  4. Αγγελική μου καλημέρα
    έχεις απόλυτο δίκιο στον απολογισμό! Μόνοι μας φτιάξαμε τα τελικά power point, μόνοι μας τους δείχναμε τις πηγές.Οι μαθητές μόνο αντιγραφή από το διαδίκτυο - και μάλιστα από την πρώτη σελίδα του - έκαναν, οι περισσότεροι για να μην τους αδικούμε όλους.
    Αλλά και μεις χωρίς επιμόρφωση λίγα πράγματα μπορούμε να κάνουμε προς τη σωστή κατεύθυνση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολίνα,η επιμόρφωση έπρεπε να γίνει σε όλους από υπεύθυνους και καταρτισμένους επιμορφωτές και όχι να βασίζονται στην καλή προαίρεση ορισμένων καθηγητών, που πλήρωσαν δίδακτρα για να επιμορφωθούν, αλλά δυστυχώς κι αυτούς οι "ιθύνοντες" του έβγαλαν σχεδόν άχρηστους.Μιλώ από προσωπική εμπειρία!

      Διαγραφή
  5. Πραγματικά όσα σχετικά γράφονται παραπάνω για την υλοποίηση του μαθήματος του Project , μάλλον θα τα συναντήσει κανείς σχεδόν στα περισσότερα ελληνικά σχολεία και σίγουρα περιγράφουν με αρκετή πληρότητα την κατάσταση που κυριαρχεί.
    Δεν πρέπει όμως να ξεχνούμε ότι το ζητούμενο τελικά θα πρέπει να είναι, ότι με κάποιο τρόπο οι μαθητές να αρχίσουν να εξοικειώνονται με την ιδέα της έρευνας αλλά και της χρήσης εργαλείων οργάνωσης και παρουσίασης στοιχείων της δουλείας τους . Παρά τις όποιες δυσκολίες κάποιοι μαθητές (όπως και σε κάθε άλλο μάθημα) θα ανταποκριθούν σε μεγάλο βαθμό κάποιοι λιγότερο και κάποιοι καθόλου.
    Η αναζήτηση και η οργάνωση της γνώσης μέσα από την προσωπική ερεύνα του μαθητή είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της σύγχρονης εκπαίδευσης σε κάθε επίπεδο. Άσχετα, αν και αυτό στην Ελλάδα δεν υλοποιείται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Π.χ. όχι σαν ανεξάρτητο μάθημα αλλά ως υποχρεωτική ένθετη διαδικασία αξιολόγησης , ενταγμένη στην ανάπτυξη κλασσικών μαθημάτων.
    Εμείς σαν εκπαιδευτικοί θα πρέπει να βοηθήσουμε και να εκπαιδεύσουμε τους μαθητές μας , με κάθε τρόπο, να εξοικειωθούν με αυτή την διαδικασία για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις ενός σύγχρονου και ανταγωνιστικού παγκόσμιου εκπαιδευτικού συστήματος .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ξέρεις πολύ καλά,Νίκο, ότι χρειάζονται δεκάδες εργατοώρες και Σαββατοκύριακα στο σχολείο, για να μυήσεις τους μαθητές στην έρευνα για τη γνώση. Και ξέρεις επίσης ότι πολλοί λίγοι είναι διατεθειμένοι να το κάνουν με μοναδική απολαβή τα χαμόγελα των μαθητών

    ΑπάντησηΔιαγραφή