ΉΤΑΝ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ τοῦ 1948, σὲ μιὰ ἐπαρχιακὴ πόλη τῆς Ἑλλάδας, ὅταν ἕνα μικρὸ ἀγόρι πρωτοπῆγε σχολεῖο μὲ πλάκα καὶ κοντύλι. Κάθε μεσημέρι, γυρνώντας σπίτι, περνοῦσε ἀπὸ τὸ καφενεῖο τῆς γειτονιᾶς. Ἡ μητέρα του εἶχε παρακαλέσει τὸν καφετζῆ νὰ τοῦ δίνει τὴν ἄχρηστη ἐφημερίδα τῆς περασμένης μέρας, «γιὰ νὰ ἐξασκεῖται τὸ παιδὶ στὴν ἀνάγνωση».
Ἀπὸ τὸν καιρὸ ποὺ ὁ πατέρας εἶχε ὁδηγηθεῖ στὴ φυλακή, δὲν ὑπῆρχε κανεὶς ἄλλος στὸ σπίτι ποὺ νὰ γνωρίζει γράμματα. Μὰ τὸ μικρὸ ἀγόρι, χάρη στὴν ἐφημερίδα τῆς περασμένης μέρας, ἔμαθε μέχρι τὰ Χριστούγεννα νὰ διαβάζει νεράκι.
https://www.efsyn.gr/sites/default/files/styles/promo/public/prosfygopoulo
Σύμφωνα μὲ τὴν ἐπιθυμία τῆς μητέρας του, πρώτη δουλειὰ μόλις ἔφτανε σπίτι, ἦταν νὰ τὴν ἀνοίξει στὴ δεύτερη σελίδα καὶ νὰ διαβάσει μεγαλόφωνα τὸν κατάλογο μὲ τὰ ὀνόματα τῶν ἐκτελεσμένων. Ὅταν τελείωνε, ἡ μητέρα καὶ ἡ γιαγιὰ ἔκαναν τὸν σταυρό τους. Τὰ μικρὰ ἀδέρφια του συνέχιζαν νὰ παίζουν.
Στὸ τέλος τῆς σχολικῆς χρονιᾶς, ὁ ἔλεγχός του στὸ μάθημα τῆς ἀνάγνωσης ἔγραφε δέκα μὲ τόνο. Στὴ γιορτὴ ποὺ ἀκολούθησε, ἀνέβηκε σ’ ἕνα σανιδένιο βῆμα καὶ ἀπήγγειλε φαρσὶ τὸ ποίημα «Τί εἶν’ ἡ πατρίδα μας…»
Οἱ καλοκαιρινὲς διακοπὲς περνοῦσαν μὲ σφεντόνες, πετροπόλεμο καὶ καθημερινὴ ἀνάγνωση τῆς δεύτερης σελίδας. Τὴν τελευταία μέρα τοῦ Αὐγούστου χτύπησε ἡ ἐξώθυρα. Μιὰ γειτόνισσα, ποὺ εἶχε ραδιόφωνο, ἦρθε τρέχοντας νὰ τοὺς φέρει τὰ καλὰ μαντάτα : «Τελείωσε ὁ πόλεμος! Σταματοῦν οἱ ἐκτελέσεις! Τὸ εἶπε τὸ ράδιο!»
Ἡ μητέρα ἀγκάλιασε σφιχτά τὸ μικρὸ ἀγόρι κι ἔπειτα χώρεσε στὴν ἀγκαλιά της ὅλα της τὰ παιδιά. Ἡ γιαγιὰ ἔβαλε τὴ χύτρα στὴ φουφού, γιὰ νὰ ἑτοιμάσει χαλβαδοκουταλιές, νὰ κεράσει τὶς γειτόνισσες.
Τὸ ἄλλο μεσημέρι τὸ μικρὸ ἀγόρι πέρασε ὅπως πάντα ἀπὸ τὸ καφενεῖο. Οἱ τίτλοι τῆς ἐφημερίδας ἐπιβεβαίωναν τὶς ραδιοφωνικὲς εἰδήσεις. Ὁ ἐμφύλιος εἶχε τελειώσει.
Ἀπὸ συνήθεια τὸ παιδὶ γύρισε σελίδα κι ἀντίκρισε τὸν κατάλογο μὲ τὶς τελευταῖες ἐκτελέσεις. Ἄρχισε νὰ διαβάζει ἄνετα, καθαρά, μὲ ἄριστη ἄρθρωση, ὥσπου ἔφτασε στὸ δικό του ἐπίθετο.
ΛΙΑ ΜΕΓΑΛΟΥ-ΣΕΦΕΡΙΑΔΟΥ
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
1. Προσδιορίστε τον τόπο και το χρόνο εξέλιξης της δράσης δίνοντας παραπομπές από το κείμενο.
2. Ποιος είναι ο κεντρικός ήρωας του μικροδιηγήματος και ποια τα περιφερειακά και βουβά πρόσωπα;
3. Τι εξυπηρετεί η ανωνυμία των ηρώων;
4. Ποιες πληροφορίες μας δίνει το κείμενο για την οικογενειακή κατάσταση του νεαρού αγοριού;
5. Πως συνδέεται η προσπάθεια του μικρού να μάθει να διαβάζει με τη βοήθεια της εφημερίδας με το τέλος του διηγήματος;
6. Πόσο σχετικός είναι ο τίτλος με το περιεχόμενο της μικροιστορίας; Θα μπορούσατε εναλλακτικά να προτείνετε εσείς έναν;
7. Προσδιορίστε τον είδος του αφηγητή και την εστίαση. Αν αναλάμβανε το ρόλο του αφηγητή το μικρό αγόρι τι θα άλλαζε το ύφος του κειμένου; Μετατρέψτε ένα μικρό χωρίο.
8. Το κείμενο είναι γραμμένο σε μικροπερίοδο λόγο με λεξιλόγιο απλό και καθημερινό. Ποια η λειτουργικότητα αυτών των στοιχείων στην αισθητική πρόσληψης του κειμένου;
9. Πως θα χαρακτηρίζατε το τέλος της μικροαφήγησης; Ήταν αναμενόμενο;
ΑΣΚΗΣΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΥ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΥ
Συνεχίστε το κείμενο από κει που τελειώνει, παρουσιάζοντας με συντομία και χωρίς μελοδραματισμούς την αντίδραση του μικρού, όταν διαβάζει ανάμεσα τους εκτελεσθέντες το όνομα του πατέρα του, ακολουθώντας το ύφος του κειμένου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου